Do’s & don’ts voor startende ontwerpers

Het Stimuleringsfonds organiseerde samen met Anne van der Zwaag (designbeurs OBJECT) de bijeenkomstenreeks ‘Cultureel Ondernemen’ voor kleine studio’s en starters in de creatieve industrie. In drie bijeenkomsten spraken negen experts uit het veld over de do’s & don’ts op het gebied van communicatie, presentatie en strategie. Een initiatief als dit past bij de rol van het Stimuleringsfonds. Het fonds ondersteunt ontwerpers niet alleen door middel van subsidies, maar stimuleert ook kennisdeling en heeft soms de rol van ‘relatiemakelaar’.

Waardevolle handreikingen
Een divers gezelschap van ruim vijfentwintig modeontwerpers, product- en vrije ontwerpers, architecten en andere makers nam deel aan de bijeenkomstenreeks. Zij werden geselecteerd naar aanleiding van een Open Oproep. Een van de deelnemers: ‘Wat ik met name leerzaam vond was dat de sprekers vertelden over hun persoonlijke hobbels. De moeilijkheden waar ze tegen aan liepen, op welke wijze ze deze hebben opgelost, welke risico’s ze hebben genomen, wat sleutelmomenten waren in hun ontwikkeling en wanneer ze soms simpelweg geluk hadden. Deze benadering maakte voor mij dat de sessies zich onderscheidden van gewone lezingen.’ Door ontwerpers aan het begin van hun carrière in contact te brengen met ervaren collega’s en hen praktische handreikingen te bieden, ondersteunt de bijeenkomstenreeks bij het voorbereiden van overtuigende presentaties op beurzen zoals de Dutch Design Week in Eindhoven of de Salone del Mobile in Milaan.

Een 8-tal do’s & don’ts uit de bijeenkomstenreeks ‘Cultureel Ondernemen’:

Het verhaal
Een belangrijk startpunt als je je werk gaat presenteren is het hebben van een helder en goed verhaal, benadrukten diverse sprekers. ‘Uniciteit is hierin het allerbelangrijkste’, stelt Martijn Nekoui van het succesvolle modecollectief MOAM. Ook Gervaise Coebergh die de PR verzorgt voor grote klanten als Vogue, Rituals en Amsterdam Light Festival, benadrukt: ‘Een goed verhaal bepaalt of een product of idee beklijft bij het publiek’. Ontwerper Jólan van der Wiel, bekend van zijn ontwerpen voortkomend uit experimenten met onorthodoxe technieken en natuurkrachten – zoals zijn ‘Gravity Stools’-, geeft aan dat je bij jezelf moet nagaan hoe je je wilt positioneren. ‘Onderzoek wat je fascineert als ontwerper’, is zijn tip.

Het belang van beeld
Alle sprekers benadrukken het belang van goed en professioneel beeld. Jólan van der Wiel wist de aandacht te trekken van modeontwerper Iris van Herpen door haar een filmpje van een van zijn materiaalexperimenten te sturen. Jacob van Rijs, medeoprichter van architectenbureau MVRDV, demonstreert de invloed van beeld aan de hand van een treffend voorbeeld. Hij toont twee verschillende renderings van hetzelfde MVRDV-ontwerp: ‘Hoewel architecten vaak vertrouwen op de knappe visualisaties van grote renderingbedrijven, kijkt het grote publiek liever naar de rendering met stralend blauwe lucht’. Pas je beeld dan ook steeds aan op je doelgroep: ‘Een architectuurvakblad stelt hele ander eisen aan een beeld dan bijvoorbeeld een gemeente of omwonenden.’

Pers en influencers
Naast bruikbare praktische tips over het benaderen van pers (bedenk of de journalist baat heeft bij jouw nieuwsbericht, schrijf een foutloos persbericht in actieve vorm en bedank een journalist eens voor een goed artikel) wijst Gervaise Coebergh op het belang van de influencer en de volger. Ze illustreert dit aan de hand van de viral video van ‘the dancing guy’ uit de Ted Talk van ondernemer Derek Sivers. Niet de eerste persoon die in deze video het voorbeeld van de wild dansende festivalbezoeker volgt maakt het grote verschil, maar juist de tweede persoon. Dat is het moment waarop de massa besluit het initiatief te volgen. Vertaald naar de praktijk van de ondernemer: zorg dat je weet wie de ‘influencers’ zijn; als zij over je werk gaan praten, is dit vele malen sterker dan dat je dit zelf doet. Ook print media blijft belangrijk, benadrukt Gervaise: ‘Online redacteuren en bloggers kijken naar hetgeen gerenommeerde journalisten in print schrijven’. Stijn Roodnat, van het jonge designlabel Label Breed, ziet hetzelfde principe bij het vinden van investeerders. ‘Het is strategisch van belang een groepje investeerders te vinden in plaats van één investeerder: de bedoeling is dat het groepje elkaar enthousiast gaat maken over jouw project.’

De kracht van je netwerk
‘De goede mensen om je heen hebben is het allerbelangrijkste’, zegt Stijn Roodnat. ‘Denk goed na met wie je in zee gaat en waarom: investeerders kunnen naast financiële ondersteuning ook waardevolle kennis en ervaring bieden.’ Ook Martijn Nekoui trok bewust een gevarieerde mix van partners aan uit zowel de creatieve sector als de industrie, met investeerders als het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Rabobank, maar ook KLM en Philips. Betrek ook mensen die goed zijn in de dingen die niet jouw sterkste kant zijn. ‘Ik liet mijn zus bedrijven bellen voor een afspraak’, vertelt Roodnat.

Samenwerken
Het succes van Label Breed ligt in de verrijkende samenwerking tussen producenten en ontwerpers. Deze samenwerking activeert fabrieken om anders naar hun eigen productie te kijken, het opent een deur naar nieuwe productiemogelijkheden en het levert de producent mooie PR op. Helder voor ogen hebben wat de ander aan een samenwerking met jou heeft, blijkt hierin een belangrijk factor. ‘Bedenk van tevoren met wie je wilt netwerken en stel een heldere vraag’, geeft oprichter Stijn Roodnat als tip.

Lef & geluk
Dat je initiatief moet tonen en erop af moet, zegt ook Martijn Nekoui die Viktor&Rolf, Doutzen Kroes, Erwin Olaf en vele andere grote namen uit de (mode)industrie wist te strikken voor een samenwerking. Dat het geluk soms ook een handje helpt, bewijst het verhaal van MVRDV-oprichter Jacob van Rijs, wiens werk in de jaren ’90 door een docent op de academie onder de aandacht werd gebracht van de VPRO. De VPRO gaf het jonge bureau de opdracht voor hun nieuwe hoofdkantoor en de doorbraak van MVRDV was een feit.

Verdienmodel
De stap van een concept of een prototype naar een functionerend businessmodel is een uitdaging voor veel startende ontwerpers. De ervaringsexperts adviseren om tijd en geld te investeren in projecten die belangrijke zichtbaarheid generen. Als je dit goed doet, leidt dit tot commerciële opdrachten, waar je reguliere tarieven voor kan vragen. ‘Maar’, zegt Jólan van der Wiel, ‘vraag voor alles wat je doet – van een lezing tot een expositie – een vergoeding. Je zal het niet altijd krijgen, of soms minder, maar vraag er altijd om’. Subsidies zoals die voor talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds, kunnen je ruimte bieden voor reflectie. Van der Wiel: ‘Ik ontwikkelde met deze subsidie een film die niet commercieel was, maar die ik weer kon laten zien aan bedrijven waarmee ik wilde samenwerken.’ Jólan van der Wiel werd ook geselecteerd voor de Open Oproep ‘Crossovers beeldende kunst en creatieve industrie’ van het Stimuleringsfonds en Mondriaan Fonds. Deze subsidie biedt hem momenteel de mogelijkheid onderzoek te doen naar de invloed van natuurkrachten op architectuur samen met Benthem Crouwel Architects.

Exposure
Tot slot: je werk presenteren op beurzen. ‘Bedenk goed wat je doel is met een presentatie in Milaan’, zegt Stijn Roodnat. De Salone moet je zien als een manier om je te positioneren, niet om direct geld te verdienen. Als je verwachting is dat je gaat verkopen, kan het een kostbare teleurstelling zijn. Jólan van der Wiel over de beurspresentatie: ‘Houd er rekening mee dat beursbezoekers weinig tijd hebben; vraag niet te veel van je publiek, zorg dat je alles overdreven uitlegt en trek de aandacht met iets spannends, onbekends, of iets dat beweegt.’ Een andere praktische tip van de ontwerper: deelname aan (internationale) wedstrijden is een effectieve manier om zonder grote financiële investering je netwerk te vergroten en veel exposure te krijgen.

 

render1web[1]

Visualisatie van MVRDV-ontwerp door renderingbedrijf.

render2web[1]

Visualisatie van MVRDV-ontwerp door in-house renderingsafdeling.

dancingguyweb[1]

Screenshot uit de video van de ‘dancing guy’ die viraal ging op het internet en gebruikt werd door ondernemer Derek Sivers in zijn Ted Talk ‘How to start a movement’.

dancingguy2web[1]

Screenshot uit de video van de ‘dancing guy’ die viraal ging op het internet en gebruikt werd door ondernemer Derek Sivers in zijn Ted Talk ‘How to start a movement’.

MOAMweb[1]

Doutzen Kroes in de campagne van modecollectief MOAM.

JolanvanderWielweb2[1] Ontwerper Jólan van der Wiel vertelt over verdienmodellen.

Bron: Stimuleringsfonds

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *