Ondernemer van de maand: Suzanne Oude Hengel

Introductie Suzanne Oude Hengel

Alles begint met een passie voor textiel. Er zijn zo veel soorten draden en zo veel verschillende steken dat er oneindig veel mogelijkheden zijn om allerlei structuren te maken.

In 2012 heb ik stage gelopen bij het TextielLab in Tilburg waar ik de weef afdeling heb mogen verkennen. Later (in 2014) heb ik kunnen ervaren hoe belangrijk het is om de vertaalslag te maken van het prachtige ambachtelijke breien of weven naar de hoog technologisch machines. Mijn stage bij by Borre heeft mij laten inzien dat je het effect van een ambachtelijke techniek kunt nabootsen met een industriële machine. Maar om dit te bereiken is er veel kennis nodig. Die kennis heb ik later dat jaar opgedaan tijdens mijn exchange op Aalto University in Helsinki. In juli 2015 studeerde ik af als product designer aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten met een collectie schoenen. In deze collectie koppelde ik basiskennis van textiel  aan het ontwerpen van schoenen.

IMG_6081 kopie IMG_6052 kopie

IMG_6013 kopie IMG_6006 kopie

IMG_6005 kopie IMG_5999 kopie

Ik wil twee werelden samen brengen: die van schoenen en die van textiel. Ik heb daarom schoenen als eindproduct ontwikkeld uit breitechnieken. Mijn werkwijze is vooral onderzoekend en experimenteel van aard en door te onderzoeken hoe textiel tegelijk comfort en stevigheid in een schoen kan samenbrengen. Ik heb uitgezocht wat ik kan doen met de beschikbare brei-technieken en welke technische alternatieven erop dit vlak zijn voor de industriële schoenproductie. Hiermee heb ik een alternatief ontwikkeld voor het gebruik van leer in de schoenenindustrie. Daarbij is mijn collectie duurzaam vanwege het minimale productie afval. En kan het patroondeel in een keer gebreid worden. Mijn schoenontwerpen zijn prototypes van een nieuwe productieconcept waarbij de kennis uit de ambachtelijke brei-techniek een belangrijke inspiratiebron is. Zo blijft deze kennis bewaart in een moderne technologie.

SPP EN_0

Sinds drie weken ben ik in Shanghai. Hier doe ik mee aan het Santoni Pioneer Program georganiseerd door Santoni (een Italiaans bedrijf dat onder andere gevestigd is in Shanghai). Aan het Santoni Pioneer Program doen nog 3 andere ontwerpers mee, met een achtergrond als mode ontwerper of product ontwikkelaar. Santoni ontwikkelt industriële rondbreimachines : zowel seamless, large diameter als sok-breimachines. Het progamma heeft als doel om ontwerpers kennis te laten maken met deze machines. Daarnaast mogen wij  in hun showroom eigen ontwerpen ontwikkelen met hulp van hun technici. Afgelopen weken heb ik vooral veel technische uitleg gehad over hoe de machine werkt, waar de machine uit bestaat en hoe we met de software om moeten gaan. Ook neemt het Santoni team ons mee naar spinnerijen zoals Shanghai Galaxy Metallic Yarn Co., The Woolmark Company, Südwolle Group, Nilit Fibers en Invista. In de komende vijf weken ga ik mijn project om schoenen op deze industriële machine te breien uitwerken.

Suzanne Oude Hengel -10 kopie Suzanne Oude Hengel -8 kopie

Suzanne Oude Hengel -7 kopieSuzanne Oude Hengel -6 kopie

Interview

Wat drijft jou in je vak?
Ik denk dat je als ontwerper garant moet staan voor vernieuwing en het ontwikkelen van een verfrissende kijk op bekende producten en productietechnieken. Ik zie mogelijkheden om producten te innoveren, zo denk ik dat een schoen anders en beter gemaakt kan worden.

Door de zee aan mogelijkheden “bruis” ik van de vele ideeën, die ik vervolgens graag zou willen uitwerken. Ik heb de wil om iets te maken, om samenwerkingen aan te gaan, te vernieuwen, te leren en bovenal  niet bang te ben zijn om in het diepe te duiken: Ik wil vooruit.

Wie of wat is je grote inspiratiebron?
Grote inspiratie bronnen heb ik niet echt, wel ben ik gefascineerd door bedrijven die innovatief zijn en er  de mogelijkheden voor hebben, zoals Nike of Adidas. Op een ander vlak ben ik gefascineerd door zowel de oude ambachten als de industrie : mijn inspiratie bronnen zijn de vele technische mogelijkheden.

Wat is jouw visie op ondernemerschap binnen de kunsten?
Dat is een hele goeie vraag. Ik zie me zelf nog niet als een ondernemer. Maar volgens mij staat het ondernemen in één lijn met wat ik op de academie deed. Je hebt verschillende projecten waar je aan werkt. Je interesse volgen en de juiste contacten leggen. Zeker heb je een stukje geluk nodig : De juiste persoon op het goeie moment treffen of het juiste vertellen of vragen aan de gene die je voor je hebt. Nieuwsgierig zijn, een netwerk aanleggen en onderhouden is essentieel.

Hoe ben jij gestart met je onderneming?
Het ondernemen zoals het woord het zegt is iets doen, aanpakken. Dat heb ik altijd al gedaan. Maar je zou kunnen zeggen dat mijn onderneming begonnen is door gewoon met mensen de praten en te vertellen waar ik mee bezig ben of mensen uit te nodigen op de Finals 2015.

Tijdens de Finals bleken er een aantal goeie contacten tussen te zitten. Zo hoorde ik van het Santoni Pioneer Program en werd ik geïntroduceerd met de Technische Haalbaarheid Studie. Het gaat niet van zelf, je moet een ondernemende, actieve houding hebben en nieuwsgierig zijn.

Waar ben je tegenaan gelopen en hoe heb je dat opgelost?
Tot nu toe zijn het vooral praktische problemen zoals : hoe verdeel ik mijn tijd, hoe ga ik om met hele korte deadlines of wat zijn mijn prioriteiten. Vaak voel ik me een duizend poot : even mailen, een bezoekje aan een bedrijf, een meeting, een paar proeven breien, nog even een foto posten en dan moet  ik weer werken of is de dag alweer voorbij.
Een ander dingetje is: Hoe verdien ik mijn geld ? Hoe maak ik het mogelijk om te doen wat ik wil ? Nu heb ik een bijbaan in de horeca om mijn vaste lasten te dekken. En heb ik tot nu een voucher ontvangen van Gelderland Valoriseert (dit is een project van ArtEZ  om starters te ondersteunen) en doe ik mee aan het Santoni Pioneer Program wat volledig gesponsord is door het bedrijf zelf.  Op beide problemen heb ik geen oplossing, aangezien ik net begonnen ben ambieer ik overal gelijk een oplossing op te hebben. Ondanks deze onzekerheid laat ik mij niet ontmoedigen en probeer ik mijn weg te vinden in “de grote mensen wereld”.

Wat is jouw toekomstvisie? Waar wil je staan over vijf jaar?
Over 5 jaar ben ik textiel specialist en verander ik de toepassingen binnen textiel. Hiervoor vertrek volgend schooljaar naar Helsinki om een master aan Aalto University te volgen. Daarna hoop ik  op een internationaal level te kunnen werken binnen een innovatief bedrijf.

Wat is volgens jou een echte “must have, see or do” voor elke kunstenaar/artiest?
Een echte “must have” : Nieuwsgierigheid
Een echte “must see” : China
Een echte “must do” : Gewoon doen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *