Ondernemer van de Maand – Floor Rieder

Introductie Floor Rieder

Ik ben Floor Rieder en ik ben illustrator voor kinderboeken, bladen en toegepaste vormen. Ik begon ooit bij Het Parool als vast illustrator met de rubriek „Getekend Interview”. Hierbij deed Winfried Baijens de interviews met bekende Nederlanders en vervolgens werkte ik het verhaal uit in een tekening.

2015-10-05 14.10.05image(1)

Door Het Parool heb ik mijn eerste boekenklus gekregen: Het Raadsel van alles wat leeft. Dit is een kinderboek over de evolutietheorie geschreven door Jan Paul Schutten. Hiervoor hebben we zo ongelooflijk veel prijzen gewonnen dat het boek overal vertaald is.

Een jaar later kreeg ik de droomklus Alice in Wonderland/Alice in Spiegelland, en natuurlijk het vervolg op Het Raadsel namelijk „Het Wonder van jou en je biljoenen bewoners”. Dit boek gaat over het menselijk lichaam, lekker veel piemels tekenen dus. Tussen deze opdrachten door heb ik heel wat andere dingen gedaan: decor ontwerpen voor Van Dale, vormgeven/illustreren van expo-materiaal op Soestdijk, logo’s flyers, alles wat ik voor handen kreeg. Nu begin ik met het werken aan mijn eerste prentenboek en ook eerste eigen boek voor de Kinderboekenweek 2016.

Wat drijft jou in je vak?
Voor elke klus wil je jezelf verrassen en vernieuwen. Het nieuwe boek moet beter dan het vorige boek. Heel vermoeiend is dat, maar toch zit dat er heel diep in. Namelijk als je dan faalt, is dat het meest verschrikkelijkste ooit. Terwijl je af en toe moet falen om op toppen te komen. Eigenlijk werk ik eerst heel lang niet aan een opdracht totdat de deadline dusdanig nadert dat ik niet anders kan dan werken. Op dat moment kan ik niet meer nadenken over falen/slagen waardoor ik er lekker in zit, dat je niet naar de wc wilt gaan omdat je te lekker bezig bent. Op zo’n moment is het een heel fijn vak.

Foto: Sonia Mangiapane

Foto: Sonia Mangiapane

Wie of wat is je grote inspiratiebron?
Ik kijk naar alles om mij heen als inspiratie bron. Ik koop overal boeken, verpakkingen, tegeltjes en wat ik maar kan gebruiken. Eerst verzamel ik van alles en daarna ga ik schiften: wat ga ik wel en wat ga ik niet gebruiken. Dit kan ook een architectuur stroming zijn of een kleed. Daarna bedenk ik een soort eigen mix van elementen die ik wil gebruiken voor mijn klus.

Wat is jouw visie op ondernemerschap binnen de kunsten?
Dat is een nogal brede vraag waar absoluut geen antwoord op is waar iedereen wat aan heeft. Ik denk dat in het illustratie vak er vaak te onzeker gedacht wordt. „Het is maar een baan en je kunt het!” Dit is een mantra die ik vaak voor mijzelf herhaal. Dat onzekere gedoe en dat eindeloze geschaaf levert vaak helemaal niets op behalve veel stress. Ik probeer zo min mogelijk stress te hebben (wat niet altijd lukt) omdat je daar echt een vreselijk mens van wordt. Ik probeer dingen ook (betaald) uit handen te geven waar kan, daardoor groeit je bedrijf en de rust. Hierdoor kan je steeds meer dingen doen waar je echt goed in bent.

2015-10-22 23.01.27

Waar ben je tegenaan gelopen en hoe heb je dat opgelost?
Het getrek aan je blijf ik lastig vinden. Ik zeg graag Ja en hou niet van Nee. Ik stel mensen niet graag teleur en helaas moet dat wel soms. Dat Nee heb ik echt moeten leren. De oplossing lag bij dingen uit handen geven. Ik heb nu een agente die voor mij de onderhandelingen doet en mensen helpen mij bij de afrondingen van klussen. Daarbij vertrouw ik volledig op hun expertise, het heeft namelijk geen zin om mensen aan te nemen als je het vervolgens zelf weer gaat controleren. De vormgever van Alice in Wonderland en Het wonder van jou, Suzanne Nuis daar luister ik ook echt naar, net als zij naar mij. Daar wordt het boek echt beter van.

Wonder_pg53_deel3_rariteitenbreinKLEUR_layers
Een kwestie van geluk en wijsheid… of …hard werken en een goede strategie?
Ik denk dat je voor het overgrote deel gewoon hard moet werken en een goede strategie moet hebben. Ik probeer overal mijn gezicht te laten zien en voor mensen klaar te staan als het moet. Op die manier gunnen mensen jou opdrachten. Natuurlijk moet je het ook goed doen maar mensen werken graag met iemand samen die flexibel is en goed communiceert. Daarom is het ook zo belangrijk dat je nee kan zeggen, als je het doet, doe het dan goed!

2015-01-22 12.04.55

Wat is jouw toekomst visie? Waar wil je staan over vijf jaar?
Over vijf jaar heb ik hopelijk een kookboek gemaakt, een theaterstuk geproduceerd en een animatiefilm gemaakt. Ik hou er van om zo veel mogelijk disciplines aan te pakken. Ik kies daar ook mijn opdrachten uit. Dat klinkt heel luxe maar voor een groot deel initieer ik dat zelf. Grote klussen zeg ik af voor kleine (slecht betaalde) klussen als het meer in mijn straatje ligt. Op die manier ga ik steeds meer de kant op die ik wil. Ook hierbij is het fijn dat mensen mij helpen want soms zie ik even niet meer waar ik mee bezig ben. Dan zeggen vrienden: Dat zou je toch nooooit meer doen? ohja.

Amsterdam, Floor Rieder in opdracht van de stichting Lezen. foto: Elsbeth Tijssen

Amsterdam, Floor Rieder in opdracht van de stichting Lezen. Foto: Elsbeth Tijssen

Wat is volgens jou een echte “must have, see or do” voor elke kunstenaar/artiest?
Sinds ik een atelier deel met drie andere illustratoren kan ik niets anders dan dat aanraden. In je eentje ga je zo twijfelen en ploeteren. Met anderen is het een stuk gezelliger en fijner werken. Een „must have” is dus collega’s! Ik heb het nodig om van mij af te zeiken als het niet goed gaat of juist wat veren in mijn reet te krijgen als het goed gaat. Ik kan iedereen aanraden in een clubje te gaan werken. Liefst zo divers mogelijk anders ga je elkaar kopiëren en dat is ook weer niet de bedoeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *