Ondernemer van de maand – FUTURA

Introductie FUTURA

Anne Bosman kreeg in 2011 een cum laude beoordeling voor zijn afstudeer-collectie Fashion Design aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, met als bijkomende bonus het winnen van twee H&M Design Awards in 2012. In 2014 behaalde Bosman zijn master Menswear aan het Central Saint Martins in Londen. Tom Renema voltooide met succes de hbo-studie International Business Management in 2013 aan de Hogeschool voor Economische Studies in Amsterdam. Sanne Schepers studeerde net als Anne in 2011 cum laude af in Arnhem en ontving voor haar eindexamencollectie de G-Star Lichting 2011 Award. Zij ging hierna naar Parijs om voor haar master Womenswear te studeren aan l’Institut Français de la Mode. De Deventenaren Anne Bosman en Tom Renema kwamen elkaar vrij snel na het afronden van hun studie en stages (onder andere bij Viktor & Rolf en Gsus) als oud-studenten van het Etty Hillesum Lyceum ’t Vlier weer tegen. Samen met Sanne Schepers ontdekten zij hun gezamenlijk ideaal: het realiseren van een droom om met FUTURA de (mode)wereld vanuit Deventer te veroveren.

AW16 FUTURA SKETCHES 1 AW16 FUTURA SKETCHES 2

AW16 FUTURA SKETCHES 3

SKETCHES: FUTURA

Wat drijft jullie in je vak?
Het opzoeken van de grenzen binnen de mannenmode. Verscherpen en vereenvoudigen van de vrouwenmode. Enerzijds vernieuwing in vorm en kwaliteit brengen met de commerciële lijn, om invloed uit te oefenen op straat, met als basis de principes van Dutch Design. Anderzijds nieuwe en maatschappelijk betrokken modebeelden neerzetten met de showcollecties, gekoppeld aan seizoenen.

Wie of wat zijn grote inspiratie bronnen?
Raf Simons, mooie vernieuwende commerciële stuks en tegelijkertijd elk seizoen een heel sterk beeld wat de mannenmode daadwerkelijk veranderd. Acne Studios, perfecte balans tussen commerciële lijn en showcollecties, tussen commercie en creativiteit. Multi-disciplinaire aanpak is heel interessant. Naast kleding, worden er onder dezelfde merknaam ook andere producten ontworpen, diensten verleend. Acne Studios wordt zo een overkoepelende naam. G-Star: Hoe het bedrijf vanaf het begin is opgebouwd en uitgegroeid tot een wereldspeler.

PHOTO © 2016 TEAM PETER STIGTER

PHOTO © 2016 TEAM PETER STIGTER

Hoe hebben jullie FUTURA opgestart en hoe steekt deze onderneming in elkaar?
FUTURA bestaat in de basis uit twee lijnen: De commerciële lijn, waarbij we vernieuwing aanbrengen in pasvorm en kwaliteit van tijdloze basisstuks. De showcollecties, waarbij we nieuwe beelden neerzetten en elk seizoen vernieuwing brengen. Tom neemt het management gedeelte voor zijn rekening. Anne en Sanne zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en de ontwikkeling van de collecties. Daarnaast neemt iedereen een extra taak voor zijn rekening. Zo houdt Anne zich voornamelijk bezig met PR, Sanne met productie en Tom met Sales.

Wat is jullie visie op ondernemerschap binnen de kunsten?
Zonder creativiteit is er geen vernieuwing, zonder vernieuwing is er niks om te verkopen en als er niks is om te verkopen zijn er geen middelen meer om opnieuw te kunnen creëren. Maar de keten is ook andersom toepasbaar, het gaat om juiste balans tussen commercie en creativiteit.

Waar zijn jullie tegen aangelopen en hoe hebben jullie dit op kunnen lossen?
Communicatie is heel belangrijk binnen een bedrijf. Onderlinge chemie tussen ons drieën is even belangrijk als het ontwerpen, dit verrijkt de uiteindelijke uitkomst. Dat in de basis niemand zit op je te wachten, je moet alles zelf doen, vragen en opzoeken. Complimenten zijn leuk, maar leveren geen middelen op om verder mee te kunnen bouwen. Opbouwende kritiek en verkoop zijn gunstiger voor het bedrijf, omdat dit tastbaar en direct toepasbaar is. Als jong label is het moeilijk om mee te draaien met de rest: minimale productie aantallen halen, winkels aan je binden, realistische prijzen hanteren. Vaak is het noodzakelijk om naast FUTURA, ’s avonds en in weekenden, andere baantjes aan te nemen om je persoonlijke kosten te dekken.

Een kwestie van geluk en wijsheid…of…hard werken en een goede strategie?
Hard werken en een goede strategie als basis, om op lange termijn te kunnen overleven. Als het geluk niet direct naar je toekomst, dan kun je het op zijn minst gaan proberen te zoeken.

SS16 FUTURA SKETCHES 1

PHOTO © 2015 TEAM PETER STIGTER FOR EDITORIAL USE ONLY WITH CREDITS

PHOTO © 2015 TEAM PETER STIGTER

Waar willen jullie staan over 5 jaar? Wat is jullie toekomstvisie?
Over 5 jaar is het aantal verkooppunten gegroeid, voor de commerciële lijn en de showcollectie. De commerciële lijn zorgt voor de gezonde financiële basis van het bedrijf. Deze financiële zekerheid maakt het mogelijk om creatief voluit te gaan en de shows en vernieuwende modebeelden neer te kunnen zetten die we voor ogen hebben en waar we van dromen. Dit alles zonder vernieuwing, kwaliteit en vooral humor uit het oog te verliezen.

Wat is volgens jullie een echte “must have, see or do” voor elke kunstenaar/artiest?
Alle musea bezoeken die er zijn, elk feestje meepakken, goed rondkijken: inspiratie is overal. Blijf bij je basis en bouw deze geleidelijk op. Snel is niet altijd de beste manier. Heb plezier in wat je doet. Een beetje humor op z’n tijd is altijd goed.

Volg FUTURA op social media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *