Tips & tricks voor startende ontwerpers

In maart 2016 organiseerde het Stimuleringsfonds samen met Anne van der Zwaag (directeur OBJECT) voor de derde keer de 3-delige serie masterclasses genaamd ‘Cultureel Ondernemen’. De masterclasses richten zich op startende ontwerpers en kleine studio’s op het gebied van (vrije) vormgeving. Elke bijeenkomst gaven drie professionals uit het veld tips op het gebied van ondernemen, presentatie en communicatie. De serie masterclasses is één van de manieren waarop het Stimuleringsfonds ontwerpers – naast financieel – ook inhoudelijk ondersteunt bij de professionalisering van hun werkpraktijk.

 
Het belang van het positioneren van je werk, dat bleek de rode draad in de serie masterclasses van dit najaar. ‘Denk goed na over je doelen, je publiek en de unieke kwaliteiten van jouw werk’, zegt Anne van der Zwaag. ‘Vragen hierover komen namelijk overal terug: in interviews, bij prijsvragen, in subsidieaanvragen, maar ook als je moet kiezen op welke beurs je gaat presenteren. Maak je bijvoorbeeld unica met een verkoopprijs van 8.000 euro per stuk, dan moet je je werk ergens anders presenteren dan wanneer je op zoek bent naar een producent om jouw ontwerp op grote schaal in productie te nemen.’

In deze reeks besprak het Stimuleringsfonds samen met ervaringsexperts waaronder ontwerper Lex Pott, conservator Ninke Bloemberg en communicatiestrateeg Ron Faas het verschil in aanpak als je vrij werk of commercieel werk maakt, de diverse plekken waar je je werk kan presenteren en hoe de positionering van je werk een belangrijk onderdeel uitmaakt van je communicatiestrategie.

Lees hier verder voor Tips & tricks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *