Simone de Kinderen – Huisblogger Update 3

EEN OFFERTE WIJZER

Ze zijn een luxe en een kwelling, maken me vrij en verloren én vormen obstakels en openen nieuwe wegen. Keuzes. Mijn laatste post sloot ik af met enkele van deze overpeinzingen met een hoofdletter K. Niet lang na het schrijven ervan bracht één telefoontje alles in een stroomversnelling.

Het was halverwege december, zondagavond en het scherm van mijn telefoon vertelde me naast dat het 18:14 uur was, dat ik twee gemiste oproepen én een nieuw sms-bericht van mijn oude opleidingscoördinator had.

“Dag Simone, ik krijg je niet te pakken. Vraag is: ben je geïnteresseerd in een opdracht Ik hoor het graag. Groet”

Nieuwsgierig belde ik haar terug en voordat ik het wist zat ik drie dagen later aan tafel met een projectleider en marketingmedewerker van de gemeente Nijmegen. Er werd gepraat over een kunstroute in de Waalsprong, een ideeëncompetitie, tien gekozen kunstenaars, tien kunstwerken ter ontwikkeling en documentatie in film en fotografie. Een ‘making off’ het Hof van HolLandArt* project en dat is waar ik in beeld zou komen. Ik vertelde iets over mijn rol als kunstenaar, waarop mij iets werd verteld over mijn rol ten behoeve van de ‘making off’. Van januari t/m april tien kunstenaars volgen in de creatie van hun bijdrage aan de kunstroute, in video en in fotografie materiaal.

De eerste ronde studio visits, waarin we allemaal een korte introductie gaven over ons werk.

Ik maakte een klein sprongetje, want dit was een fantastische eerste klus als zelfstandig ondernemer en een wervelwind aan ideeën vulde de ruimte tussen mijn twee oren. Ik wilde graag bij mijn residence checken of het wel mogelijk was om een opdracht als deze aan te nemen, dus kreeg ik twee weken bedenktijd en liep ik de deur van het stadhuis uit met het verzoek een offerte op te stellen.

Ik kan jullie alvast verklappen dat ik de opdracht heb aangenomen, maar voordat het zover was vielen er nogal wat keuzes te maken, welke ik al in mijn vorige post benoemde. Keuzes waarvan ik dacht dat ik die mañana mañana uit ging zoeken in Duitsland, maar die nu om per directe actie vroegen.

Ik zal jullie mijn overpeinzingen wat betreft camera’s en bedrijfsnamen besparen. Wat handig is om te vermelden is dat je bij de Kamer van Koophandel jezelf onder meerdere bedrijfsnamen kan inschrijven. Ik koos er voor om twee bedrijfsnamen te voeren onder dezelfde inschrijving: ‘Simone de Kinderen beeldend kunstenaar’ voor mijn autonome werk als kunstenaar; en ‘Mini Perspectief’ voor meer commerciëlere opdrachten als fotograaf/ filmmaker.


Het logo van mijn pas geboren eigen onderneming: Mini Perspectief.

Apparatuur: check.
Oprichting ‘onderneming’: check.
Offerte: . . . uhm?

Enthousiast als ik was opende ik braaf een Excel sheet op mijn laptop. Terwijl ik voor mijzelf de verschillende werkzaamheden die ik zou verrichten en het aantal uren onder elkaar zette, zweefde er boven mijn laptop een groot Euro teken met daarachter een vraagteken. Hoeveel is een werk of ben je zelf waard (In dit geval dus uitgedrukt in geld)? Of het nu om een autonoom werk draait, of om jezelf te laten inhuren als bijvoorbeeld fotograaf of workshop leid(st)er, uiteindelijk bepaal jij zelf je prijs.

Hiep hoi, wat een vrijheid! Maar tegelijkertijd circuleert dan de vraag door je hoofd: ‘Hoe doe je dat?’

Dankzij lessen Art Economie op de academie, onderzoek op internet en advies van anderen ben ik overspoelt met wat je een tsunami aan richtlijnen zou kunnen noemen, zonder eenduidig antwoord te hebben verkregen. Je wilt enerzijds een bepaalde opdracht graag binnen halen, maar je wilt ook niet te goedkoop of te duur zijn; aan de andere kant wil je wel serieus genomen worden en dan moet je ook nog ergens van zien te leven en moeten je onkosten gedekt worden. Er vielen nogal wat afwegingen te maken en ook ik kan jullie niet van één antwoord voorzien. In plaats daarvan zal ik een soort hoe-stel-ik-een-offerte-op stappenplan met jullie delen. Komt ‘ie:

HOE-STEL-IK-EEN-OFFERTE-OP STAPPENPLAN

(OF hoe bepaal ik de prijs van mijn werk)

Stap 1) Begin met het berekenen van het aantal uur werk dat je in een bepaalde opdracht of werk stopt.

Stap 2) Maak een lijstje van eventuele onkosten zoals reiskosten, materiaalkosten, afschrijving/ huur van materialen etc.

Stap 3) Nu komt het moeilijkste: de prijsoverweging. Je kan kiezen voor bijvoorbeeld een uur- of een dagprijs. Ga bij jezelf na:

  • Wat wil je minimaal aan de opdracht/ het werk overhouden?
  • Hoeveel ervaring heb je? Studeer je nog? Ben je net afgestudeerd? Of ben je al langer werkzaam als zelfstandig ondernemer/ kunstenaar?
  • Wie is je opdrachtgever/ afnemer?
  • Wat heb jij aan inkomen nodig om jezelf te voorzien in je levensonderhoud, om te investeren in nieuwe materialen/ kennis en om nieuw werk te produceren?Durf te vragen! Ga naar zowel kleine als grote ondernemingen, ervaren en onervaren mensen binnen jouw werkgebied om informatie in te winnen over hoe zij hun prijs bepalen. Op deze manier kan je vergelijken.

Stap 4) Hak die knopen door en bepaal je prijs. Je mag dan misschien met goedbedoelde adviezen om je hoofd geslingerd zijn, uiteindelijk is het belangrijk dat je een prijs kiest waarbij jij je goed voelt en waarmee jij jezelf op dit moment neer wilt zetten in de markt.

Stap 5) Zet de specificaties over hoe je aan je prijs gekomen bent in een tabel welke je als bijlage bijvoegt aan de brief die je opstelt, waarin je aangeeft wat je werkzaamheden zijn, wanneer deze plaatsvinden en het totaalbedrag.

Onthoud dat er geen juiste of verkeerde prijs is. Waardeer jezelf als ondernemer, als kunstenaar en al mens. Blijf van je eigen waarden uitgaan om daar de waarde van te bepalen.

* Wil je meer weten over dit project en de foto’s/ filmpjes die ik maak bekijken? Ga dan naar langsdewaalnijmegen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *