Workshop Branding Identities – Art Business Centre

De strijd om aandacht in een veranderende digitale wereld is één van de grootste issues van deze tijd. Hoe maak jij je identiteit zichtbaar online? Schreeuwerige ontwerpen, grillige typografie of speel je in op de emotie van de mens? Welke rol speelt design in het transformeren van muziek tot een visuele identiteit? Is social media passé, of juist onderdeel van jouw kunstenaars DNA?

Het Art Business Centre – centrum voor ondernemerschap van ArtEZ – biedt i.s.m. Studium Generale een workshop aan over “Branding Identities” tijdens het festival Lost in Transition.

In twee aaneengesloten sessies zullen we – vanuit het kunstenaarschap gedreven – dit onderwerp onderzoeken met presentaties van social media artist GABY ZWAAN en graphic design studio OUR MACHINE.

GABY ZWAAN (gaby407)

Gaby Zwaan is al zijn leven lang een ambitieuze creatieveling. Voor reclamebureaus, in de kledingbranche, in Disneyland en sinds de zomer van 2007 als kunstenaar 2.0. Onder de naam GabyGaby maakt hij kunst en zet hij social media in om de wereld getuige te maken van de processen achter zijn werk. Daarnaast toont hij middels social media werken ‘in progress’: “Ik publiceer naast werk dat af is ook ‘een halverwege’, of mislukt werk. Volgens Gaby gaat dit niet ten koste van zijn reputatie als kunstenaar. Gaby merkt dat zijn publiek deze transparantie waardeert: “Als mensen het verhaal achter een kunstwerk kennen, krijgen ze meer sympathie voor de kunstenaar en vinden ze zijn product ook interessanter.”

Inmiddels is hij wereldkampioen kunst en exposeert hij over de hele wereld. Social media is niet een middel maar zijn kunstenaars DNA.

OUR MACHINE RECORDS

De Machine werd opgericht door Mark Klaverstijn samen met Paul du Bois-Reymond, die hij ontmoette op de Rietveld Academie voor de Kunsten. Direct na hun afstuderen richten ze samen met hun klasgenoot Leonard van Munster DEPT op. Wanneer DEPT wordt opgesplitst in 2000, wordt het bedrijf voortgezet door Mark en Paul onder de naam Machine.

Vanaf het begin is de muziek en club scene het speelveld geweest voor Klaverstijn en Du Bois-Reymond. Of het nu het ontwerpen van een festival identiteit, voor merken zowel grote als kleine of het creëren van een record sleeve voor een lokale held, het doel is altijd om niet in kaart gebrachte visuele gebieden te ontdekken. In een tijd waarin vinylplaten nog verre van trendy waren, lukte het de Machine om haar eigen ‘Blue Note oeuvre’ te creëren, door zich te wijden aan het ontwerp van een groot aantal album covers voor Amsterdamse platenlabel Kindred Spirits. De beste van deze werden bij elkaar gebracht is de monografie Ontworpen door Machine (Black Cat Publishing, 2010).

Met zo veel ervaring in de muziek, is het geen wonder dat 2016 in het teken stond van de geboorte van Machine eigen experimentele label, OUR MACHINE RECORDS.

Datum: 16 maart 2017
Aanvang: 10.45 uur
Locatie: In en om Rozet, Kortestraat 16
Meld je nu aan: www.studiumgenerale.artez.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *