ArtEZ Summerschool Cultureel Ondernemen Zwolle

ArtEZ Hogeschool voor de kunsten start in augustus 2017 een Summerschool Cultureel Ondernemen, genaamd ASCOZ. Deze summerschool wordt aangeboden aan alle alumni van ArtEZ (Zwolle, Enschede, Arnhem) die kort geleden gestart zijn als cultureel ondernemer en die de vurige wens hebben dit verder uit te bouwen tot een goed lopende culturele onderneming. Deze summerschool is ook beschikbaar voor niet ArtEZ alumni die starten als culturele ondernemer.

Wij willen je graag uitnodigen deel te nemen aan de ArtEZ Summerschool Cultureel Ondernemen Zwolle. Er is beperkt plaats, dus wees er snel bij.

Kenmerken van de Summerschool

Pressure cooker: in één week (ochtend en middag) doorloop je alle stappen om een culturele onderneming verder vorm te geven.
Praktische en doelgericht: na afloop van de week heb je een eigen businessplan, een projectplan, een subsidieaanvraag of een plan van aanpak voor de volgende stap.
Herkenbaar: alle voorbeelden, alle sprekers, alle modellen komen uit de culturele sector.
Heldere opbouw: de ochtenden voor kennis, inzichten en inspiratie, de middagen om alles te vertalen naar je eigen culturele onderneming.
Uitdagend: de summerschool is uitdagend door de afwisseling aan werkvormen: inleidingen, workshops, bedrijfspresentaties, teamwork (waaronder brainstorm), individueel aanscherpen van je onderneming en pitches van je resultaten.

Inhoud van de Summerschool

Maandag: mijn concept of product.

Deze dag beginnen we met een opening, kennismaking en een presentatie van de startvragen van alle deelnemers voor deze week.

Hoe ziet jouw onderneming er op dit moment uit: wat is je drijfveer, hoe ziet je concept er uit en wat ga je de ‘markt’ aanbieden (producten, diensten, projecten).

  • Businesscase: presentatie van een cultureel ondernemer die vertelt over zijn concept en welke producten hij daarbinnen aanbiedt.
  • Workshop: businessplannen (twee mogelijke vormen).
  • Aan het werk: om je eigen onderneming verder aan te scherpen.

Dinsdag: mijn markt.

Het thema ‘markt’ wordt verder uitgediept en daarbij de betekenis daarvan voor jouw culturele onderneming (welke trends zijn er op deze markt, waar liggen de kansen en de bedreigingen, hoe ziet de concurrent eruit en wat biedt deze aan).

  • Businesscase: presentatie van een cultureel ondernemer die goed heeft nagedacht over zijn marktkansen en hoe hij die kansen heeft opgepakt.
  • Workshop: in kaart brengen van je eigen markt.
  • Aan het werk: om je eigen onderneming verder aan te scherpen.

Woensdag: mijn klant.

Het thema ‘Klant’ wordt verder uitgewerkt en daarbij de betekenis daarvan voor jouw culturele onderneming (welke klantsegmenten onderscheid ik, hoe presenteer ik mij aan die klanten, hoe onderhoud ik het contact, enz.).

  • Businesscase: presentatie van een cultureel ondernemer met een duidelijke visie op marketing.
  • Workshop: marketing.
  • Workshop: E-presence.
  • Workshop: contracteren.
  • Aan het werk: om je eigen onderneming verder aan te scherpen.

Donderdag: mijn verdienmodel.

Inzicht in verschillende verdienmodellen binnen de culturele sector en de betekenis daarvan voor jouw culturele onderneming (wat is een verdienmodel, welk model zou bij mij kunnen passen, wat doe ik nu en hoe zou ik dat kunnen aanscherpen).

  • Businesscase: presentatie van een cultureel ondernemer met een goed verdienmodel.
  • Workshop: financieringsmodellen voor de culturele sector. Een financieringsmodel is bedoeld om extern geld aan te trekken om te investeren. Om bijvoorbeeld een 3D printer aan te schaffen, om op een beurs in New York te presenteren of om een eerste collectie/productie te maken. We gaan onder andere in op crowdfunding, business angels en leningen. 
  • Workshop: subsidies (een overview, kansen en eisen).
  • Workshop: begroten en boekhouden.
  • Aan het werk: om je eigen onderneming verder aan te scherpen.

Vrijdag: the next step.

We presenteren een model om je NEXT STEP te beschrijven. Hier komen alle inzichten uit de eerdere dagen terug en ga je voor jezelf de volgende stappen beschrijven.

  • Workshop: het opbouwen van een netwerk.
  • Workshop: vinden van business partners (financiers, producenten, samenwerkingspartners).
  • Aan het werk: om je eigen onderneming verder aan te scherpen.
  • Korte pitches van alle deelnemers (de pitches beantwoorden de vraag die je aan het begin van de summerschool hebt ingebracht).
  • Evaluatie en borrel

Algemene Informatie

Startdatum: 28 augustus tot en met 1 september  2017, van 9.00 uur tot 17.00 uur
Plaats: ArtEZ, Rhijnvis Feithlaan 50 Zwolle
Prijs: € 225,- voor ArtEZ alumni en € 450,- voor andere deelnemers
Eisen: verder willen verdiepen op ondernemerschap en de hele week verplichte deelname
Intake: voorafgaande aan de cursus is er een intake (check wederzijdse verwachtingen)
Inschrijven: Via dit Inschrijfformulier

Inlichtingen:
Menno Schrap (06-54606330),
Bart Huydts (06-51348076).
Info@ascoz.nl
abc@artez.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *