Ondernemer van de Maand – LomansRombouts

Introductie Martin Rombouts en Christiaan Lomans

Lomans: Wij zijn Martin Rombouts en Christiaan Lomans, vierdejaars Creative Writing. We hebben flink verschillende interesses en poëtica’s en het grootste gedeelte van ons werk maken we los van elkaar, maar soms werken we samen als literair duo LomansRombouts.
Rombouts: Met LomansRombouts maken we vooral literaire performances.
Lomans: Dat doen we op festivals, deze zomer op Duizel in het Park in Rotterdam, maar ook voor bedrijven. In het transitieproces naar het nieuwe bestuur van ArtEZ luisterden we mee tijdens vergaderingen en deden we aan het eind van de dag een voordracht naar aanleiding van wat we gehoord hadden.
Rombouts: Er kwamen allemaal woorden en uitdrukkingen langs die we niet kenden/ Toen hebben we aan de hand van die woorden verhaaltjes geschreven, eigen interpretaties van wat die woorden zouden kunnen betekenen.
Lomans: Om zo te laten zien: de taalwereld van het bestuur anders is dan de taalwereld van de studenten, van de verbeelding.

Lomans en Rombouts tijdens hun eerste jaar Creative Writing

Rombouts: Wat doen we nog meer?
Lomans: We geven workshops!
Rombouts: Een rode lijn blijft steeds de conceptuele insteek.
Lomans: Deze zomer gaven we schrijfworkshops op het introductiekamp van ArtEZ, ‘Rebelleren kun je leren’. We gaven de nieuwe studenten de opdracht binnen een half uur een wet of een regel te breken. Daarna moesten ze hun ervaring omzetten in een kort verhaal of gedicht. Er was maar één student die besefte dat in opdracht een regel breken eigenlijk juist iets braafs is. Die leverde helemaal niks in.
Rombouts: Die hebben we een tien gegeven.
Lomans: Ook al gaven we geen cijfers.

Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Wat versterkt jullie samenwerking?

Rombouts: Lomans en ik kennen elkaar al twintig jaar. We zijn in dezelfde stad geboren. Rotterdam. Ik in de getto, hij in een villawijk in IJsselmonde. Op een dag liepen we beide naar buiten, de stad in, op goed geluk, we zullen anderhalf zijn geweest. In het midden van de stad kwamen we elkaar tegen. Voor de bibliotheek. We gingen samen naar binnen en zijn nooit meer naar buiten gekomen.
Lomans: Rombouts was vroeger de beste vriend van mijn broer en met z’n drieën lagen we hele dagen Donald Duckjes te lezen op de bank. We hadden elkaar al een paar jaar niet meer gezien toen we elkaar tegenkwamen op de selectiedag van ArtEZ. Na twee jaar zijn we begonnen met LomansRombouts.
Rombouts: Samen durven we dingen die we alleen niet zouden doen. Voor het Café Theater Festival hebben we straattheater gemaakt. We stonden met grote vlaggen op onze rug in de regen drie dagen in het centrum van Utrecht gedichten voor te dragen aan mensen die daar een beetje, een heel klein beetje of totaal niet op zaten te wachten.
Lomans: Iemand belde de politie omdat ze dachten dat ik een gevaarlijke gek was.
Rombouts: Lomans is goed met deadlines en Tony Hawk’s Pro Skater 3. Hij haalt regelmatig een miljoen punten. Als ik met Christiaan werk maak ik me minder zorgen.
Lomans: En we maken elkaar scherper. We kennen elkaar ontzettend goed, dus we weten wat elkaars valkuilen zijn en hoe we elkaar voor het daarin vallen kunnen behoeden.

Lomans en Rombouts op het Wintertuinfestival 2015, waar zij een randprogramma verzorgden

Wat drijft jullie in jullie vak?

Lomans: Een liefde voor vervreemding, verhalen en taal. En humor. We hebben de grootste lol als we samen schrijven.
Rombouts: We gaan dan tegenover elkaar zitten, laptoprug tegen laptoprug en werken in hetzelfde bestand in Google Drive. Het is heel aangenaam om Christiaans roze cursortje live mijn enjambementen te zien aanpassen.

Wie of wat is jullie grote inspiratiebron?

Lomans: Ik hou van experimentele schrijvers als Peter Verhelst en Ivo Michiels. Proza waarbinnen het poëtische ook de ruimte krijgt. Het zijn teksten die iets roesachtigs hebben. Dat vind ik ook vet aan de films van Jim Jarmusch en de muziek van The Orb.
Rombouts: Ik kijk graag naar dans. En ik lees graag de Kampioen, dat is het ledenblad van de ANWB. En comedy: The Eric Andre Show, Garth Maranghi’s Darkplace – heel fijn spul. En muziek: Holly Herndon, Hef, Flying Lotus, Carly Rae Jepsen. Misschien moet ik ook nog iets literairs noemen. Edouard Levé!
Lomans: En op het niveau van ondernemen als duo kunnen we veel leren van het Nijmeegse schrijfduo Arts & Lentes.

Lomans en Rombouts in voorbereiding op het Café Theater Festival 2017

Wat is jullie visie op ondernemerschap binnen de kunsten?

Lomans: In het eerste jaar van de opleiding kregen we les van de schrijver Martijn Brugman, die ons vertelde over Hugh McLeod’s Sex and Cash Theory. Je moet een balans vinden tussen dingen die je tof vind om te doen en dingen die geld in het laatje brengen. Idealiter liggen de twee niet ver uit elkaar, dan ben je goed bezig.
Rombouts: ‘Fuck bitches, get money.’

Hoe zijn jullie gestart met de onderneming?

Lomans: Op de opleiding zijn we als vanzelf samen gaan klitten bij samenwerkingsopdrachten, omdat we dezelfde conceptuele manier van werken hebben. Na een duo-optreden voor de hoofden van de facilitaire diensten van ArtEZ, nam de transitiebegeleider die de vergadering leidde contact met ons op. Of we dat niet nog wat vaker wilden doen, en of we niet ook een verhaal wilden schrijven voor een boek dat hij met zijn bedrijf aan het maken was.
Rombouts: En toen maakten we een facebookpagina aan en gingen we samen optreden. Zo krijgen we dus ook weer solo-opdrachten uit onze samen-optredens.

Rombouts bij Boek op de Bank 2016

Waar zijn jullie tegenaan gelopen en hoe hebben jullie dat opgelost?

Lomans: Omdat we allebei onze eigen voorkeuren hebben zijn er af en toe poëticale conflicten. We kunnen elkaar als schrijvers versterken, maar daar gaat vaak een interessant proces aan vooraf waarin we op dezelfde pagina proberen te komen. Of een concept proberen te verzinnen waarin we allebei onze eigenheid los kunnen laten. En Rombouts kan soms wat dominant zijn.
Rombouts: Hou je bek man jouw naam staat vooraan in onze groepsnaam.
Lomans: We hebben nu een systeem bedacht waarin we elkaar punten geven als we de ander gelijk geven.
Rombouts: Dan geeft Lomans mij gelijk en dan zeg ik: puntje voor jou.
Lomans: En dan geeft Rombouts mij gelijk dat ik hem gelijk geef –
Rombouts: – en dan geeft hij mij een puntje terug.
Lomans: Daarnaast zit de seksuele spanning soms wat in de weg.

Lomans op het Valkhof Festival 2016

Wat is jullie toekomstvisie? Waar willen jullie staan over vijf jaar?

Lomans: We zijn bezig met een idee voor een eigen literaire avond, met ruimte voor literatuur en experiment. Daarnaast bouwen we aan ons netwerk. Over vijf jaar willen we inzetbaar zijn als presentators, programmamakers en interviewers.
Rombouts: Daarnaast zijn we natuurlijk bezig met onze artistieke projecten. Voor zijn eindwerk is Christiaan bezig met een novelle over een stad die door de natuur wordt overgenomen.
Lomans: Martin schrijft een bundel over een mysterieuze dode man op een berg in Engeland, een maharadja en de menselijke neiging tot verhaalmaken.

Wat is volgens jullie een echte ‘Must Have, See or Do’ voor elke kunstenaar / artiest?

Rombouts:  Lees A Choreographer’s Handbook van Jonathan Burrows. Nee maar echt. Ik kan niet uitleggen waarom. Maar doe het.
Lomans: Het is geschreven voor choreografen, maar eigenlijk supergoed toepasbaar op alle creatieve processen. Blijf überhaupt naar andere disciplines kijken. Dat verbreedt je denkproces.

Volg LomanRombouts op:
facebook.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *