Ondernemer van de maand – Studio Collector

Introductie van Studio Collector

In het tweede jaar van Interaction Design kwamen we (Wilmer Weeink en Niels Zweekhorst) bij elkaar in de klas, misschien waren we niet de meest serieuze leerlingen maar dat was wellicht juist een verbindende factor op dat moment. Er was in ieder geval genoeg raakvlak en motivatie om twee jaar geleden ons ontwerpbureau te starten genaamd Collector.

Collector is een ontwerpbureau dat zich focust op ontwerp in het digitale domein. We halen onze, soms eindeloze, energie uit het verzinnen van (visuele)concepten. De overkoepelende factor in ons werk is dat we graag verhalen willen vertellen. Dit kan een simpele maar doeltreffende vertaling zijn van een concept of dit kan juist dieper in gaan op de materie om nieuwe lagen zichtbaar te maken. We doen dit door waar nodig interessante samenwerkingen op te zetten om het project in zijn totaliteit sterker te maken.

Showreel Studio Collector.

Collector is dan ook ontstaan vanuit het idee van samenwerking. We komen uit een generatie waarbij dit niet meer dan normaal is maar we komen in het bedrijfsleven nog vaak genoeg tegen dat (vooral grotere) bedrijven heel erg gesloten zijn. Alles moet geheim blijven en niemand mag naar binnen, wij geloven hier niet in. We denken juist dat samenwerking en transparantie aangemoedigd moet worden en dat het werk er zoveel sterker van wordt.

Wat drijft jullie in jullie vak?

Er is bij ons van nature geen gebrek aan energie en motivatie. We zijn twee competitief aangelegde jongens die graag van alles een wedstrijdje of uitdaging maken. We leggen de lat (soms misschien naïef) hoog en doen er dan alles aan om dit te halen, doordat we eigenlijk altijd met heel veel plezier werken voelt dit dan ook helemaal niet als een last maar juist als een positieve uitdaging. We zitten in een vakgebied met een hoop conculega’s die belachelijk mooie dingen maken dus daar kan je je dan goed aan optrekken.

Om fris te blijven proberen we altijd naar een balans te zoeken tussen eigen projecten en werk in opdracht. Dat zorgt er voor dat je niet vast raakt in een “werk-ritueel”.
Het één is niet per definitie beter dan het ander en allebei hebben ze zo hun eigen leerpunten en het kan elkaar juist versterken.


De lezing van Virgil Abloh, één van onze inspirators. 

Wie of wat is jullie grote inspiratiebron?

Onze inspiratie komt eigenlijk uit een heleboel verschillende hoeken. Het kan een toffe streetwear collectie zijn, een album waar je goed van gaat, een nieuw restaurantje in de stad of een foto expositie in een museum zijn. Juist ook omdat we zelf in zo’n breed werkveld zitten willen we ons niet teveel inkaderen en overal voor open staan. Ik denk dat, in het verlengde daarvan, het momenteel bijvoorbeeld Virgil Abloh is die voor de nodige inspiratie zorgt. Met zijn label Off-White zoekt hij naar een mix tussen kunst, mode, muziek en architectuur. Daarnaast hebben we natuurlijk ook de nodige andere voorbeelden, en als het even kan, dan proberen we die ook te ontmoeten om te kunnen  praten over hoe zij dingen zien en aanpakken. #gratisleermomentje

Flume bijvoorbeeld, laat zien dat je ook in een commerciële wereld jezelf artistiek kan uitleven

Bekijk bijvoorbeeld ook het werk van Eyeforce, waar niet lang geleden op bezoek waren.

Wat is jullie visie op ondernemerschap binnen de kunsten?

We denken dat het als ontwerper heel belangrijk is om de basics van ondernemen onder de knie te hebben. Het is zo zonde om te zien dat er ongelooflijk getalenteerde mensen rondlopen op ArtEZ maar die vervolgens niet weten hoe ze het moeten aanpakken. Het zou dan ook fijn zijn als hier meer aandacht aan geschonken zou worden. Tijdens onze studie wisten we al vrij zeker dat we een onderneming wilden gaan starten. Daarom zijn we in ons laatste jaar al druk bezig geweest met het opdoen van (zakelijk interessante) contacten en zoveel mogelijk werk in opdracht doen. Dit zodat wij na onze studie direct aan de slag zouden kunnen. Dit is belangrijk zodat je niet in je eigen wereldje blijft hangen en ook leert omgaan met mensen zonder achtergrond in de kunsten. Ook leer je hoe je hun toch kunt overtuigen van een misschien abstractere oplossing dan waar de klant zich in eerste instantie fijn bij voelen. Het gaat niet allemaal vanzelf. Je moet actief klanten benaderen, want als je er vanuit gaat dat ze jou wel vinden kan je nog wel eens bedrogen uitkomen.

Binnen Collector werken we veel samen met jonge ontwerpers/kunstenaars. Als wij op een bepaald gebied een bepaalde expertise kunnen gebruiken voor een project, zoeken wij een persoon die geschikt is om ons hierbij te helpen. We trekken elkaar omhoog en kunnen hier hopelijk ook een platform voor bieden.

Dingen aannemen van iemand die totaal buiten je discipline staat kan soms heel verhelderend zijn. De “Distelberg Sessions” zijn hier een mooi voorbeeld van.

Lees ook dit linkje over het belang van “passion projects” en waarom die zo belangrijk zijn.

Hoe zijn jullie gestart met de onderneming?

We zijn begonnen met fantaseren, net als iedere ondernemer, we wilde onszelf bewijzen en waren verleid door de charme van het ondernemerschap. Dat fantaseren doen we trouwens nog steeds, op dagelijkse basis. Eerst hebben we onze ideeën over het hebben van een ontwerpbureau naast elkaar gelegd om zo tot een goede vorm te komen. Hierbij hebben we ook gekeken hoe we onze globale interesses zo goed mogelijk hierin konden verwerken. Hierdoor ontstond een eerste versie van de identiteit, die is inmiddels al weer flink bijgeschaafd. We vonden het belangrijk dat ons bedrijfsplan en dat onze identiteit duidelijk was. (Een echt bedrijfsplan hebben we overigens nooit geschreven, dat is een “voortdurend proces van trial & error”)

Het belang van goed sound design.

Toen dit voor ons duidelijk was zijn we over een naam en huisstijl gaan nadenken. Hierbij is het erg belangrijk dat de bedachte identiteit hierin terugkomt en dat ook uitstraalt. Dan breekt het tijdperk aan waarin je toch echt opdrachten wilt gaan doen. Aquisitie, veel praten over je bedrijf (dat toen nog helemaal niets voorstelde) en bluffen. Het maakte ons op dat moment nog niet uit dat de opdrachten soms helemaal niet aansloten op onze visie. We wilde gewoon heel veel ervaring op doen en vonden het ’t belangrijkste dat ons netwerk en portfolio zo breed mogelijk werd. Achteraf is dat misschien niet de beste manier maar het werkte. Gelukkig.

Waar zijn jullie tegenaan gelopen en hoe hebben jullie dat opgelost?

We lopen elke dag nog steeds tegen van alles aan, maar dat zijn eigenlijk juist allemaal leermomentjes om betere ontwerpers en ondernemers te worden. Het grootste dilemma blijft de balans tussen betaald en vrij werk, hoe kunnen we zorgen dat we projecten doen waar we volledig achter staan en daar ook nog goed betaald voor worden. Dit is waarschijnlijk iets wat je moet opbouwen en soms afdwingen, jij bent de ontwerper dus neem die verantwoordelijkheid ook. Daarnaast is het natuurlijk ook vreselijk leuk om eigen projecten te doen maar pas op dat je jezelf er niet in verliest. We zijn sinds een tijd bezig met het maken van eigen projecten of gaan onbetaalde samenwerkingen aan met bedrijven/ontwerpers die we zelf interessant vinden. De meeste van deze projecten proberen we in twaalf uur volledig af te ronden, hierdoor leer je snel keuzes maken en kost het niet al te veel tijd. Daarnaast bouw je aan een portfolio waar je zelf de regie over hebt gehad.

Check zo’n 12 uurs project hier.

Wat is jullie toekomstvisie? Waar willen jullie staan over vijf jaar?

Onze grote droom is om een ontwerpbureau te worden waarbinnen meerdere disciplines met elkaar samenwerken. We willen eigen film- en muziekstudio’s waarbinnen we eigen projecten kunnen doen en talent van buitenaf kunnen uitnodigen om te experimenteren. We hopen hier multi-disciplinaire totaal projecten mee te kunnen produceren voor klanten die aansluiten bij onze ideeën en visie. Daarnaast willen we mee kunnen draaien in de top van ons vakgebied. Dit is misschien een beetje ambitieus voor over vijf jaar, maar de honger naar dat doel brengt ons wel iedere dag met een goed gevoel naar de studio.

Wat is volgens jullie een echte ‘Must Have, See or Do’ voor elke kunstenaar / artiest?

Een tafeltennistafel! We spelen elke middag een fanatiek potje die er voor zorgt dat je het werk even los kan laten en wat randzaken kan bespreken. Dit zorgt er voor de we met een grotere focus aan het werk kunnen en het dipje van de dag voorkomen, daarnaast is het ook gewoon heel leuk natuurlijk.

Volg Studio Collector op:
studiocollector.com
Facebook
Youtube
Instagram
Vimeo
Soundcloud
Tumblr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *