Ondernemer van de maand – Studio Met Met

Introductie Met Met

Studio Met Met is een collectief dat bestaat uit Lennart Bras en Casper Notenboom, die samen studeerden aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten te Arnhem. In Juni 2016 studeerden zij allebei af binnen de afdeling Product Design. Na hun afstuderen richtte zij een design studio op die zich focust op product, interieur, accessoire en footwear design.

Studio Met Met ontleent zijn naam aan de visie van de oprichters voor een multidisciplinaire benadering van design. Zij geloven in het combineren van krachten door samen te werken met verschillende disciplines en het ontmoeten van uiteenlopende industrieën. Hun streven is om verschillende technieken, materialen en bouwprincipes te verenigen in een ontwerp om op die manier nieuwe design waarden te creëren.

Door middel van praktisch onderzoek en experimenten binnen bestaande maakprocessen willen zij innoveren en de grenzen van het eigen vakgebied verleggen. Vanuit hun studio in Arnhem werken ze aan uiteenlopende projecten die zowel onderzoeksgericht zijn of juist meer praktisch. Het streven is om bruggen te slaan tussen verschillende disciplines en industrieën om zo producten te creëren die toegankelijk en begrijpelijk zijn voor iedereen.

Wat versterkt jullie samenwerking?

Doordat we beiden een praktische en meer ambachtelijke achtergrond hebben zijn we goed op elkaar ingespeeld. Dit maakt ons design proces soepel omdat we elkaar goed begrijpen en hetzelfde technisch inzicht delen. Tevens is het zo dat onze specialismen elkaar goed aanvullen aangezien Lennart een specialisme heeft met hout en Casper gespecialiseerd is in het werken met metaal. Dit sluit niet uit dat we andere materialen niet aangrijpen maar het scheelt wel dat er een solide basis is in het werken met metaal en hout. We delen dezelfde passie vanuit het ambacht en houden van oplossingen die ogenschijnlijk voor de hand liggend of simpel zijn, maar toch vernuftig en technisch blijken te zijn. Dit kwam al duidelijk naar voren tijdens onze opleiding Product Design op de ArtEZ. Hier deden veel in overleg en trokken ook veel naar elkaar toe bij opdrachten met betrekking tot de visie op ons vakgebied.


Tas by Studio Met Met in opdracht en samenwerking met Liesbeth Sterkenburg voor Disney Beauty and the Beast. Foto by Anne van Zantwijk

Wat drijft jullie in jullie vak?

De passie voor het maken en iets nieuws creëren is een van de grootste drijfveren voor ons. Dit gecombineerd met de grote diversiteit van ons vak maakt dat elke nieuwe opdracht of elk nieuw project weer een gehele nieuwe wereld aan ideeën met zich meebrengt. Er zijn eindeloze combinaties en mogelijkheden van materialen en productieprocessen die ons triggeren om op zoek te gaan naar iets onbekends of vernieuwends. We vinden het heerlijk om aan de slag te gaan met iets waar we zelf ook nog niet zeker van weten of en hoe het gaat werken. We proberen dit juist gedurende het proces te ondervinden. Het is de onzekerheid, de zoektocht met veel “trial and error” en frustratie die leiden tot een grote motivatie om een mooi product te leveren.

Wie of wat is jullie grote inspiratiebron?

We hebben een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar de werking van maakprocessen van zowel ambachtelijke tot hoog industriële processen. Hierbij zijn technieken, halffabrikaten, maar ook de industrie zelf een grote inspiratiebron. Door gebruik te maken van halffabrikaten kun je als het ware gaan “shoppen” binnen industrieel gestandaardiseerde producten. Door deze in een geheel nieuwe context te plaatsen ontstaan er verassende hybride toepassingen die weer nieuwe maakprocessen vereisen.

Project Mazha, foto by Studio Collector

Daarnaast zijn Charles and Ray Eames, met name door hun uitspraak “the best, for the most, for the least”, een grote inspiratie voor ons. Hoewel ze uit een andere tijdsgeest komen denken wij dat ze nog steeds zeer relevant zijn binnen ons vakgebied en de hedendaagse maatschappij. Het is bewonderenswaardig dat niet alleen hun werk maar zeker ook hun manier van denken en gedachtegoed nog altijd relevant is. Hoewel ze voornamelijk bekend staan om hun collectie interieurproducten en de echte design klassiekers die ze hebben ontworpen, vergeten veel mensen vaak alle overige projecten. Zoals hun projecten op het gebied van educatie en het archiveren van informatie. Hun werk heeft veel innovatie en impact teweeggebracht.

Wat is jullie visie op ondernemerschap binnen de kunsten?

Je wilt kunnen doen wat je leuk vind en waar je goed in bent. Wanneer dit werk je eigen werkplaats overstijgt is er een noodzaak om groter te denken. Je hebt bepaalde doelen en dromen en om die doelen daadwerkelijk te bereiken heb je ondernemerschap nodig. Dit is voor de een wellicht wat natuurlijker om te doen dan voor de ander, maar het is goed om dit wel gewoon aan te gaan. Wij leren door het ondernemerschap te ondervinden en praten met mensen die in een vergelijkbare positie hebben gezeten.

Hoe zijn jullie gestart met de onderneming?

Tijdens onze studie aan de academie hadden we al het streven om uiteindelijk een eigen studio te starten en hoewel we er niet actief mee bezig waren is het altijd wel iets geweest wat we in ons achterhoofd hebben gehouden. Na het afstuderen was het een kwestie van doorpakken en door een vrij natuurlijk proces is onze studio uiteindelijk tot stand gekomen. De studio staat nu natuurlijk nog in de kinderschoenen, maar de ambitie om uiteindelijk al onze ideeën en dromen te verwezenlijken blijft. Het is een proces van vallen en opstaan waarbij kennis op blijven doen essentieel is. De beginnende werkzaamheden binnen de studio kwamen voornamelijk voort uit onze beide afstudeercollecties. Beetje bij beetje breiden we het nu uit en vergroten we ons netwerk. Om dit alles te verwezenlijken is het hebben van een werkplaats een absolute must. Aangezien we onze werkplaats in Arnhem, vrijwel direct na ons afstuderen, konden huren voor een goede prijs is Arnhem onze uitvalbasis voor de studio geworden.

Waar zijn jullie tegenaan gelopen en hoe hebben jullie dat opgelost?

Waar we momenteel het meest tegen aanlopen is het geld. Dit is niet onze drijfveer, maar het is wel nodig. We zijn zoekende naar een goede balans van projecten in opdracht waar we geld mee verdienen en onze eigen projecten en dromen. Momenteel is het nog noodzakelijk om naast de studio parttime te werken. We proberen hier slim mee om te gaan, o.a. door projecten aan te pakken die in de toekomst iets kunnen opleveren. Het feit dat we geen studenten meer zijn merken onze opdrachtgevers snel. We gaan professioneel met opdrachten om en durven groot te dromen. Dit zorgt ervoor dat we ook gewoon durven te vragen om betaald te worden voor onze diensten.

Wat is jullie toekomstvisie? Waar willen jullie staan over vijf jaar?

We hopen dan zeker fulltime met de studio bezig te kunnen zijn, doen waar we goed in zijn, doen waar we passie voor hebben en onszelf continue blijven vernieuwen. We zien geen grenzen in schaal en hopen onze portfolio uiteindelijk aangevuld te hebben met diverse productgroepen, van klein werk tot gehele installaties. Daarnaast is het onze ambitie om creatieve samenwerkingen aan te gaan met verschillende industrieën, ontwerpers en bedrijven. 

Wat is volgens jullie een echte ‘Must Have, See or Do’ voor elke kunstenaar / artiest?

Een absolute must see is de documentaire “Manufactured landscapes” door Jennifer Baichwal. Deze documentaire gaat over het werk van de fotograaf Edward Burtynsky. Dit is een indrukwekkende documentaire met shots die visueel absoluut fascinerend, en tevens waanzinnig, zijn om te aanschouwen. Verschillende facetten van het industriële landschap komen voorbij, van grondstoffen tot productie tot de sloop. De bijna absurdistische schaal van de industrie en het tempo van de vernieuwingen is overweldigend. Het zijn onomkeerbare feiten van ons bestaan waarmee we niet dagelijks direct geconfronteerd worden, maar wel mee in aanraking komen door onze producten. Bij ons riep het zien van deze documentaire vele verontrustende vragen op, maar voornamelijk de vraag: “Hoe gaan wij hier mee om?” is een vraag die we in meenemen tijdens onze werkzaamheden binnen de studio.


Manufactured Landscapes, Edward

Volg studio Met Met op:
studiometmet.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *