Ondernemer van de maand: Valentina Gal

Valentina Gal heeft in 2017 aan ArtEZ Arnhem haar Bachelor behaald in de richting Base for Experiment, Art & Research (voorheen Fine Art). Tijdens haar afstuderen werd ze al door meerdere organisaties benaderd voor exposities, o.a. De Nederlandsche Bank, Garage Rotterdam en galerie Ron Mandos. Daarnaast werd haar film, die onderdeel was van haar installatie ‘Best of Breed’, genomineerd voor de TENT Academy Awards.

Valentina Gal begon met onderzoek te doen naar verschillende groepen in de samenleving. Tijdens dit onderzoek kwam ze in aanraking met de wereld van hondenshows. Op het eerste gezicht was er een nieuwsgierigheid en verbazing over de drijfveren van de hondeneigenaren. Echter, na verloop van tijd raakte Gal zo vergroeit met hun wereld, dat ze er zelf een onderdeel van werd. Door middel van de excessieve vorm van groomen en stylen, creëren de hondeneigenaren een levend sculptuur. Bij een succesvolle sculptuur wordt een bepaalde routine gevolgd, en dat presenteert zichzelf voor een jury en publiek om zo Best of Breed te worden. Het levende sculptuur wordt geschikt geacht voor reproductie door middel van voortplanting.

Gal wil de balans laten zien tussen mens en hond. De mens stuurt de hond aan, althans, dat denken ze. Maar de mens wordt op zijn beurt gemanipuleerd door hyperrealistische invloeden, zoals social media. Hiermee verliezen ze de grens tussen echt en onecht. In Gal’s hyperrealistische wereld worden mens en hond één.

Wat drijft jou in je vak?

Met verwondering en bewondering aanschouw ik de wereld om mij heen. Als vlinders probeer ik fragmenten van mijn gedachten te vangen. De echte uitdaging voor mij is, om deze fragmenten te delen door middel van verschillende technieken en media in mijn installaties.

Wie of wat is je grote inspiratiebron?

Eigenlijk maakt dat voor mij weinig uit, maar werken in een team zoals bijvoorbeeld de kunstenaars Mariko Mori, Cécile B. Evans en Hito Steyerl doen, bewonder ik. Hun installaties zijn bijna perfect uitgewerkt en spelen geraffineerd in, op de zintuigen van de toeschouwer. De tranquiliteit die ik in hun werk ervaar, zijn voor mij een hele grote inspiratiebron.
Verder zijn mijn familie en vrienden, mensen die tot mijn ‘inner circle’ behoren, heel erg belangrijk voor mijn ontwikkeling geweest; zij spelen nog steeds een grote rol in mijn wereld.

Wat is jouw visie op ondernemerschap binnen de kunsten?

Een quote van mijn grootvader: ‘Kunst maken is een kunst, maar kunst verkopen is ook een kunst’. Net als kunst, is en kan het ondernemerschap heel divers zijn, met facetten waar je als beginnend kunstenaar geen notie van hebt.
Ondernemerschap binnen de kunsten is een onontbeerlijk feit. Je moet (goed) kunnen netwerken, jezelf presenteren, duidelijk kunnen communiceren, keuzes maken en daarnaast moet je werk ook nog van kwaliteit zijn. Dit is voor mij dé leidraad om als kunstenaar serieus genomen te worden door iedereen. Bovengenoemde factoren moeten goed in elkaar steken. Het is jouw energie die je uitstraalt.
Voor mij ligt ondernemerschap niet zo zwart – wit. Beetje bij beetje, merk ik wel, dat ik het ondernemerschap ingetrokken word. Ik vind echter wel, dat het ondernemerschap binnen de kunsten, nooit de overhand mag gaan krijgen over je werk als kunstenaar.
Financieel gezien biedt het ondernemerschap drie dingen. Als eerste moet je jezelf kunnen voorzien in je levensonderhoud. Ten tweede, wordt je als kunstenaar (door financiële mogelijkheden/beperkingen) uitgedaagd je artistieke grenzen op te zoeken. En als laatste, en misschien wel meest belangrijke: inkomsten van o.a. opdrachtgevers, verkoop, exposities etc. kunnen je in staat stellen om meer werkvrijheid te creëren in je eigen kunst.

Hoe ben jij gestart met je onderneming?

Eerlijk gezegd, wilde ik mijn Master gaan doen na deze opleiding, en overviel me alle aandacht die ik kreeg tijdens en na mijn afstuderen. Of je wilt of niet, je zult zakelijk moeten worden, dat is nou eenmaal het klimaat in Nederland (en ook elders). Dat houdt in: in- en uitgaven bijhouden, uren bijhouden, contracten enz. Kortom een hoop rompslomp die je het ‘echte werken’ kunnen belemmeren. Om dit beter in banen te leiden, ben ik begonnen met mijn opleiding aan de Bcademie in Rotterdam, en hoop ik verder te kunnen groeien in het ondernemingsproces. De Bcademie is een initiatief dat door Alex Jacobs en Daan den Houter is gestart om de kloof tussen het behalen van een diploma aan de kunstacademie en de autonome beroepspraktijk te overbruggen, de focus ligt vooral op de zakelijke kant van het kunstenaarschap.

Waar ben je tegenaan gelopen en hoe heb je dat opgelost?

Het komt neer op twee dingen voor mij: keuzes maken en plannen. Teveel verschillende voorstellen kwamen op mij af. Dus ik moest noodgedwongen keuzes maken. Niet bij elke expositie kon mijn installatie in zijn geheel opgebouwd worden, zoals bij mijn afstudeerpresentatie. Vaak waren ruimtes te klein, te licht etc. En soms moet je je schikken naar de wensen van een curator of opdrachtgever.
Daarnaast is plannen essentieel, omdat heel veel verschillende activiteiten door elkaar lopen. Al die uitnodigingen voor exposities e.d. zijn allemaal leuk, maar wat gaat het je opleveren? Ook hier moet een keuze gemaakt worden, werken aan je naamsbekendheid en/of kosten maken om je werk te kunnen presenteren?

Wat is jouw toekomstvisie? Waar wil je staan over vijf jaar?

Dat vind ik niet belangrijk. Ik leef in het heden en dat is ook terug te vinden in mijn werk. Het leven in het verleden of toekomst belemmerd mijn gedachten.

Wat is volgens jou een echte ‘Must Have, See or Do’ voor elke kunstenaar / artiest?

Ogen open en nooit stilzitten.

Volg Valentina Gal op:

valentinagal.com
Instagram
facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *