Hoe doe je een succesvolle subsidieaanvraag? 5 tips voor een goede begroting (deel 2)

‘Ik ben onlangs bij een fonds op gesprek geweest om mijn project te bespreken.’

Wat goed! Ik ben nu al onder de indruk van deze creatieve ondernemer. Je kans op een succesvolle subsidieaanvraag verdubbelt direct als je je project eerst in grote lijnen voorlegt aan het fonds.

‘Nu wil ik binnenkort de aanvraag indienen maar ik moet nog wel die begroting uitwerken want daar had ze mega veel vragen over die ik niet direct kon beantwoorden.’

Ja, dat begrijp ik. Een maker is in eerste instantie gedreven door zijn passie, de inhoud van zijn project en gaat pas later het financiële kader bedenken. En dat is prima.

‘Kan jij dat niet ff doen?’

Ja natuurlijk, ik wil met alle liefde de begroting maken maar ik denk niet dat ze daarbij geholpen is. En het project trouwens ook niet.

Want wat heb je aan een projectleider die niet weet wat de waarde is van zijn project? Wat de waarde is van al die vrijwilligers die zich inzetten? Wat de waarde is van de commitment van iedereen. Wat de waarde is van iemands uren. Wat de waarde is van het eindresultaat? Van de locatie, de catering, de promotie, de vormgever, etc.

Ik stel haar voor om haar te begeleiden in het opstellen van de begroting. Op deze manier doet ze het zelf en leert ze hoe ze haar eigen begrotingen in de toekomst kan opstellen.

Hier heeft zij meer aan, het project heeft hier meer aan en ik word hier blij van. Want ja, ik word serieus blij als ik een creatieve ondernemer zijn eigen begroting zie maken.

Lees hier de eerste tips (1 t/m 5) en lees hier de laatste tips (6 t/m 10) hier. 

Ficky Fasten

Vicky Fasten schrijft blogs en maakt vlogs over financieringsplannen en succesvolle subsidieaanvragen. In de blog over subsidieaanvragen schrijft ze over het maken van een goed plan, werken in Excel, denken vanuit kostenposten, begroten van realistische bedragen op basis van offertes, begroten van 10% reserve en maken van barterdeals.

Vicky is financieel adviseur in de creatieve industrie die zich het beste in kan leven in beide werelden. Zij heeft zowel een kunstopleiding als een financiële opleiding gedaan en ruim tien jaar ervaring als adviseur voor creatieve ondernemers.

Zij gelooft dat als je financieel slim wordt, er meer ruimte ontstaat voor het creatieve proces.

“Creativiteit is het meest waardevolle dat er is. Ik zie creatieve ondernemers vastlopen op verkeerde gedachtes en ideeën over financiën. Dit staat het creatieve proces echt in de weg. En dat is doodzonde!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *