Ondernemer van de maand: Trinhbecx

Wij zijn Tim (29) & Tung (27) en wij zijn in 2015 afgestudeerd aan ArtEZ Hogeschool voor de kunsten in Arnhem richting modevormgeving. Kort na ons afstuderen, werd Tung genomineerd voor de Frans Molenaar en werd Tim geselecteerd om te deelnemen aan de tweede editie van de Global Denim Awards. Hoewel onze visie en esthetiek toentertijd van elkaar verschilden, hadden wij zeker raakvlakken als ontwerpers: met name de interesses voor materialen, denim en werkkleding. Met deze overeenkomsten zijn wij als duo TRINHBECX de Global Denim Awards ingegaan. Na de show zijn wij in contact gekomen met Iris Ruisch, de voormalig Creative Director van Amsterdam FashionWeek. Zij bood ons een platform aan om ons als ontwerpers te kunnen ontwikkelen en een plek binnen de mode te vinden.

Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Wat versterkt jullie samenwerking?

Wij hebben elkaar leren kennen tijdens de vooropleiding, maar werden pas echt vrienden tijdens de bachelor. Gedurende de opleiding zijn wij altijd heel nauw betrokken geweest met elkaars werk. En daar komt nog bij dat onze levens tijdens de studie maar door één muur van elkaar werden gescheiden betreft onze woonsituatie. Het was waarschijnlijk niet onverwachts voor mensen uit onze omgeving dat wij na ons afstuderen samen iets gingen neerzetten. Zelf hadden wij niet gedacht dat er überhaupt een samenwerking zou plaatsvinden, omdat ons werk qua esthetiek veel van elkaar verschilt. Deze verschillen hebben wij nu omarmd, en merken toch dat we qua smaak en ideeën naar elkaar zijn gegroeid. Tim is goed in de details en afwerkingen en Tung kan snelle keuzes maken en is sterk het zien van het grotere geheel. Daarbij is het ook verfrissend om opbouwende kritiek te ontvangen en vanuit een andere invalshoek je ideeën te benaderen. Je voorkomt daardoor tunnelvisie en eenzijdigheid, waardoor je als ontwerper kan ontwikkelen. Het is ook fijn om de lasten te delen, aangezien je als startende ondernemer veel variërende aspecten naast het ontwerpen moet beheersen – van ontwerpen tot en met de financiën en het schrijven van een ondernemingsplan – het hoort er allemaal bij.

Wat drijft jullie in jullie vak?

Als net afgestudeerden is het best moeilijk om aan de bak te komen. Vaak moet je al meerdere stages hebben gelopen om ergens een werkplek te bemachtigen in een modehuis, laat staan een betaalde functie. En commerciële bedrijven in Nederland eisen vaak dat je al werkervaring moet hebben om in aanmerking te komen voor een baan. Dat is natuurlijk niet meer dan logisch maar wel pittig als je net komt kijken in de werkbare wereld. Daarnaast kunnen veel ontwerpers zich niet permitteren zonder enige support een onbetaalde/slecht betaalde stage in het buitenland te lopen. Daardoor moet je soms andere stappen zetten in het leven om tot je doel te komen. Dit zijn voor ons een van de redenen waarom wij voor onszelf zijn begonnen. Alle bovenstaande punten kwamen wij tegen en dachten: ‘Dan moeten we het gewoon zelf gaan doen!’ Verder geeft het creëren en modelleren van complete collecties ons zeer veel voldoening. Een beeld neerzetten, ideeën ontwikkelen zonder de restricties die je opgelegd krijgt binnen een bedrijf is onbetaalbaar voor ons. Complete vrijheid binnen de grenzen die we onszelf stellen en natuurlijk die bij onze financiële middelen passen. Het is een interessante puzzel die we maar al te graag willen leggen. We doen niks liever dan stap voor stap onze naam steeds verder op de kaart te zetten en langzaamaan met toffe ontwerpen onze boontjes te doppen.

Introductiefilmpje van Trinhbecx

Wie of wat is jullie grote inspiratiebron?

Dat verschilt bij ons per collectie weer. De ene keer is het door een object van Phillip King, de ander keer door een collage van een fotograaf en weer een andere keer is het bijvoorbeeld door een film van Stanley Kubrick. Wij proberen de essentie eruit te filteren en die te combineren met contrasterende ideeën.

Daarnaast zijn arbeiders-/werkkleding voor ons een grote inspiratiebron. Hoe het wordt gemaakt, de afwerkingen en vooral de functionele benaderingen van een kledingstuk spreken ons aan. Vaak wordt er bij werkkleding heel goed over nagedacht waar de hoogte van een zak moet zitten of de plaatsing van een rits. Dus die functionaliteit en gedetailleerdheid nemen wij mee in onze eigen ontwerpen.

Ontwerpers zoals Nicolas Ghesquière zijn ook inspirerend. Hoe hij een mooi evenwicht op creatief maar ook op commercieel vlak weet te bewerkstelligen en tegelijkertijd vernieuwing in het gebruik van materiaal weet te brengen, weet hij als geen ander. Acne Studios is voor ons een droom waar wij ook naar toe willen streven. Zij hebben niet alleen een ideale balans tussen commercieel en creatief ontwerpen, maar richten zich als label ook op product, grafic en andere design disciplines. Wat wij ook heel gaaf vinden is de speelse en grafische artistieke vormgeving van Marni. De kleding is altijd herkenbaar; eclectisch, draagbaar en ontworpen met de juiste functionaliteit en details.

Wat is jullie visie op ondernemerschap binnen de kunsten?

Voor de meerderheid van jonge ontwerpers en kunstenaars is het niet gemakkelijk om een bedrijf te starten en gelijk succes te vinden, laat staan ervan te leven. Je moet je realiseren dat de eerste paar jaren gaat struggelen. Wij zien ons/een modebedrijf niet als traditioneel modehuis die puur alleen collecties maakt. We willen per jaar maximaal twee collecties presenteren maar ons ook laten gelden binnen andere design disciplines. Ofwel we wedden op meerdere paarden om onze kansen logischerwijs te spreiden en omdat we het gewoon tof vinden. Meerdere samenwerkingen aangaan met verschillende ontwerpers, bedrijven en merken en ook vanuit andere invalshoeken mode benaderen; of het nou een andere manier van ontwerpen, produceren of presenteren is. Ook is het belangrijk om een evenwicht tussen creatieve vrijheid en commercie zonder dat de ene het ander overschaduwt.

Even kort samengevat: maximaal twee collecties per jaar presenteren en daar een mooie selectie van verkopen en als design studio onze visie ook op een andere ontwerp vlakken laten gelden. En natuurlijk simpele dingen zoals een lange adem hebben, van elke tegenslag leren en nooit opgeven. Ondernemen is geen korte termijn hobby.

Hoe zijn jullie gestart met de onderneming?

Kort na ons afstuderen, werden wij geselecteerd om mee te doen met de Global Denim Awards. Dat verliep zo goed dat we daarna aan drie edities van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam hebben meegedaan. We zijn, hoe stom het ook klinkt, vol naïviteit samen de boot in gestapt, wat op zich wel heel goed was. Als we van tevoren wisten wat er allemaal bij kwam kijken om een bedrijf op te starten en te beheren, hadden we het misschien wel niet gedaan. In de afgelopen tijd hebben wij vooral geïnvesteerd in onze imagebuilding en in het ontwikkelen van ons handschrift als ontwerpers. Nu voelen wij dat het tijd is om een goed bedrijfsplan en een creatief-plan te ontwikkelen.

Waar zijn jullie tegenaan gelopen en hoe hebben jullie dat opgelost?

Vaak ontstaan onnodige misverstanden door miscommunicatie en dat kan je voorkomen door heel duidelijk te zijn. Binnen onze samenwerking merkten wij dat communicatie een heel belangrijke rol speelt. Met twee ontwerpers heb je vanzelfsprekend meerdere ideeën. Dat was in het begin toch wel even zoeken naar een evenwicht. Hoe je je ideeën voor kan leggen, maar ook een ander in zijn waarden laat. Het afschieten van bepaalde plannen of ontwerpen die je allemaal even goed vindt, ofwel ‘kill your darlings’, wordt na een tijdje minder moeilijk. Nu worden de aandachtspunten door een goed/stevig gesprek vaak opgelost. In de loop van tijd hebben wij onze ideeën en esthetiek beter op elkaar af kunnen stemmen. Elk ontwerp wordt besproken voordat het wordt uitgevoerd. Daarnaast zijn wij na iedere collectie ook beter geworden in plannen en organiseren, en dat zorgt toch voor veel minder hoofdpijn. Alleen het financiële plaatje in de opstartende periode blijft altijd pittig. Nu lossen we dat op door allebei minimaal drie dagen per week te bijbanen. Hopelijk kunnen we dat stap voor stap terug brengen en uiteindelijk afscheid nemen van onze bijbaan.

Wat is jullie toekomstvisie? Waar willen jullie staan over vijf jaar?

Over vijf jaar zijn wij een zelfvoorzienend gezond bedrijf. We hoeven geen bijbaan meer te nemen uit nood, maar doen het meer als een leuke bezigheid. We hebben een aantal verkooppunten in Nederland die een selectie van onze collectie verkopen. Als dat gerealiseerd is kunnen we langzaamaan de internationale markt op. We blijven nog steeds shows/presentaties geven in de brede zin, om ons op creatief en commercieel vlak te kunnen uiten en onszelf te blijven vernieuwen. We richten ons uiteindelijk niet alleen op kleding, maar willen ook toffe samenwerkingen aangaan en focussen op andere disciplines binnen de vormgeving. Daarbij willen wij als bedrijf ons richten op een meer bewuste en transparanter ontwerp- en productieproces.

Wat is volgens jullie een echte ‘Must Have, See or Do’ voor elke kunstenaar / artiest?

Ga een samenwerking aan met diverse disciplines en stel je leergierig op. Je leert en ontwikkelt je meer als ontwerper. Sta open voor andere visies en standpunten. Het kan nooit kwaad om te leren van anderen die al langer in het vak zitten. Laat je begeleiden waar het nodig is en blijf consistent en true to yourself.

Volg Trinhbecx via:

trinhbecx.com
instagram
fashionweek.nl

Drie filmpjes van onze drie show gegeven op fashionweek:

SS17 – Youtube
AW17 – Youtube
SS18 – Youtube

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *