In gesprek met Ruben Stellingwerf over Driving Dutch Design

Afgelopen jaar heeft Ruben Stellingwerf (Ondernemer van de Maand in december) meegedaan aan Driving Dutch Design (DDD). Dit is een programma van ABN AMRO, BNO en Dutch Design Foundation dat talentvolle ontwerpers op weg helpt in de wereld van het ondernemerschap. Samen met Ruben gaan we in gesprek over zijn ervaringen tijdens het meedoen aan DDD.

Voordat we het hebben over Rubens ervaringen even wat informatie over DDD. Elf maanden lang committeren 21 design-startups zich onder persoonlijke begeleiding van een ABN AMRO-coach, aan een serie masterclasses verzorgd door DDD-kennispartners op het gebied van onder meer profilering, financiering, bedrijfsvoering, presentatie en communicatie. Het traject start na een voorselectie in december. De afsluiting vindt plaats in oktober tijdens de Dutch Design Week waar zij zichzelf aan mogelijke opdrachtgevers presenteren tijdens het ‘Drivers Pitch-Event’. Tijdens dit event komt de creatieveling dichterbij de ondernemer én vice versa! Daarbij hoort een publicatie waarin de ervaringen van alle deelnemers worden opgenomen. En een expositie waarbij hun producten/ diensten worden gepresenteerd.

Door het gezamenlijke netwerk en de parate kennis van de partners kunnen ontwerpers zo al vroeg het nodige zakelijk inzicht krijgen om vervolgens hun zelfstandige beroepspraktijk gezond en succesvol te ontwikkelen. Voor Ruben was dit ook een reden om zich aan te melden:

De kennis over het (creatief) ondernemerschap krijg je maar zeer beperkt mee op de kunstacademie. Graag wou ik DDD gebruiken om mij zelf op dit vlak meer te ontwikkelen en zo mijn eigen ontwerppraktijk naar een hoger plan te tillen.

Ruben Stellingwerf tijdens zijn presentatie op de Dutch Design Week

Wat is het leerzaamste dat je geleerd hebt tijdens DDD?

Het mooiste vind ik dat ik handvaten heb gekregen waarmee je als ontwerper jou eigen plannen en ambities kan verwezenlijken. De persoonlijke coaching en de masterclasses waren daarin goud waard!

Wat heb je er aan DDD overgehouden?

Een netwerk van mede Drivers (Driving Dutch Design deelnemers). De samenwerking met die hele groep was heel waardevol en daar heb ik in de toekomst ook nog veel aan. En uiteraard heel veel informatie op het gebied van ondernemen, over bijvoorbeeld plannen maken, financiën en onderhandelen.

Dankzij de kans dat je je kan presenteren op het prachtige podium van de Dutch Design Week krijg je diverse contacten. Daarnaast krijg je ook diverse contacten uit het netwerk van DDD

Waarom ben jij uitgekozen om deel te nemen aan het project?

Er is een selectieronde waarmee je gesprek hebt met de BNO en DDF (Dutch Design Foundation). In mijn geval was dit in groepsvorm. Iedere kandidaat verteld wat hij of zij doet, wil leren, ambities en de drijfveer waarom hij of zij mee wil doen aan DDD.

Naast dat er wordt gekeken of het programma geschikt voor jou is, word er ook gekeken hoe ze een goede groep samen kunnen stellen. Zodat het een gemixte groep is in disciplines, ambities, leeftijden, locaties e.d.

Heb je tips voor mensen die mee willen doen?

DOEN, meteen aanmelden! Als je je eigen ontwerppraktijk naar een hoger plan wilt tillen is het traject van Driving Dutch Design een absolute aanrader. Het is een jaar investeren, zowel in tijd als in geld, maar dat is het meer dan waard.

Meer informatie

Ben je benieuwd naar Rubens werk? Lees dat zijn interview van de Ondernemer van de Maand of bekijk zijn website.

Wil je meer informatie over DDD? Bekijk dan de website voor meer informatie. Het aanmelden voor het nieuwe traject kan in december 2018, daarover volgt meer informatie ter zijner tijd.

Er zijn een paar publicaties te verkrijgen van Driving Dutch Design 2017. Ben je geïnteresseerd in een publicatie? Stuur dan een mail naar m.kuipers@artez.nl met je naam en adres. Wees er snel bij want op = op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *