Vicky’s 7 tips voor meer omzet als kunstenaar

Geld verdienen als kunstenaar. Wie wil dat nou niet? Geld verdienen met iets creatiefs. Iets wat je zelf maakt. Je eigen passie. Er vol voor gaan! Maar de werkelijkheid is anders. Kunstenaars zitten vast in bijbanen, goedkope huurwoningen en leven een pensioenloos bestaan.

Vicky Fasten schrijft blogs en maakt vlogs over financieringsplannen en succesvolle subsidieaanvragen.Vicky is financieel adviseur in de creatieve industrie die zich het beste in kan leven in beide werelden. Zij heeft zowel een kunstopleiding als een financiële opleiding gedaan en ruim tien jaar ervaring als adviseur voor creatieve ondernemers. Deze week heeft ze een blog geschreven met 7 tips voor meer omzet als kunstenaar.

1. Je portfolio is geen website

Je hebt je meest recente werk gefotografeerd en je portfolio staat online. Jij bent er klaar voor. Mooi niet… Een portfolio is een statig en eenzijdig document. Het laat vooral zien wat jij kan, maar het laat niet zien wat een mogelijk klant of opdrachtgever ermee kan. En daar gaat het mis. Maak van je online portfolio een klantvriendelijke website. Fotograafeer je werk dus in een huiselijke context als je een particuliere klant hebt. Zorg dat alle specificaties zoals afmetingen, gewicht, materiaal etc erbij vermeld staan. Verplaats je in een mogelijke klant en vraag je af welke praktische obstakels er zijn.

2. Gebruik een wereldtaal zoals Engels

Het vinden van de juiste klant voor jouw werk is een hele opgave. Aangezien je er toch veel moeite voor gaat doen, zorg er dan voor dat de vijver waarin je zoekt groot genoeg is. Beperk je dus niet tot een Nederlandstalige klant. Zo wordt de Dutch Design Chair voor de dubbele prijs verkocht op de Aziatische markt. Pas dus niet je werk aan, maar zoek de juiste klant en spreek zijn taal. Dus zorg ervoor dat je website in het Engels is.

3. Merchandise

Kunstenaars halen er hun neus voor op. Merchandise! Maar waarom is dat? Merchandise is ervoor bedoeld om mensen met een kleine portemonnee ook kennis te laten maken met je werk. En het hoeft echt geen sleutelhanger te zijn, maar als kunstenaar moet je eerder denken aan een ‘instapmodelletje’ voor je grotere werk. Als voorbeeld neem ik een kunstschilder. Zijn schilderij kost € 7.500,-, een zeefdruk € 250,- en een poster € 25,-. De goedkopere alternatieven zijn representaties van het schilderij.

Lees de andere tips op Vicky’s website: startfinance.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *