Cassandra Onck – Huisblogger laatste update

Ik kan erg genieten van prachtige uitzichten. Dit was vorig jaar, op vakantie in Frankrijk, voor ik mijn eerste jaar als afgestudeerd muziektheatermaker zou starten. Ik had ambities, eerste plannen, een richting. Nu, een jaar later, is het tijd om terug te blikken. Waar hebben mijn plannen mij gebracht?

Op de foto zie je een van mijn persoonlijke hoogtepunten van het afgelopen jaar: Het spelen van Ik ben een interface tijdens het H80 festival. Door na mijn afstuderen in gesprek te gaan met professionals uit het vak, nieuwe speelplekken te zoeken en mijzelf kritisch te bevragen heb ik mijn eindexamenproject Ik ben een interface verder door ontwikkelt en het afgelopen jaar mogen spelen, schaven en (her)schrijven.

Mijn werkplek kent geen vaste muren, eigen bureaustoel of luxe koffiezetapparaat. Wanneer ik in opdracht werk ben ik vaak locatie gebonden maar wanneer ik aan een eigen project werk heb ik alle vrijheid van de wereld. Het Arnhems landschap wordt mijn kantoor. Al is mijn lievelingsplek nog altijd het Rozet. Dat is de enige plek in Arnhem waar je midden in de bibliotheek kunt zitten terwijl kinderen van de glijbaan af roetsjen en de bibliothecaresse wanhopig een poging doet de geluidsoverlast te beperken.

Er zijn dagen dat ik bijna verdwijn in mijn computer. Ik produceer muziek, edit video’s, overleg over nieuwe opdrachten en regel financiële zaken. Gelukkig zijn er daarna ook weer dagen dat ik tussen de mensen ben. Lesgeven was voor mij een fijne manier om structuur te krijgen in mijn werkschema en gek genoeg niet alleen leerzaam voor de studenten, maar ook voor mijzelf als performer.

Om niet volledig te verdrinken in de digitale wereld probeerde ik af en toe bewust even offline te zijn. Als je zou willen, zou je altijd kunnen werken. Maar ik heb ondervonden dat het belangrijk is om open te blijven staan voor de wereld om je heen en je niet te verliezen in je zzp-er kunstenaarschap.

Het afgelopen jaar ben ik op zoek geweest naar mijn positie als maker. Wat maak ik, voor wie maak ik dat, en in welke vorm? Ik heb besloten dat ik mijn muziek niet alleen wil delen binnen een concert of voorstelling, maar ook daarbuiten. Daarom heb ik samen met een geweldig team een EP opgenomen met vier nummers die allemaal gaan over de relatie tussen mens en technologie. Het eindresultaat is nu te beluisteren op o.a. Spotify.

Prove your humanity. Prove you are an artist. Prove you are good enough. Prove why we should invest in you. Het afgelopen jaar voelde als een hele lange auditie. Na mijn afstuderen heb ik zoveel mogelijk kansen aangegrepen. Concepten ingediend, aanvragen geschreven, rondgemaild en aangemeld. Iedere keer bleef het moment waarop ik een aanvraag verzond spannend, zou ik gekozen worden? Heb ik de persoon kunnen overtuigen van mijn kwaliteiten?  Wil iemand in mij investeren? Dit proces was emotioneel zwaarder dan dat ik van tevoren had ingeschat. Het gevoel jezelf iedere keer opnieuw te moeten bewijzen vraagt om een luchtige tegenklank, een stabiele vorm van zelfvertrouwen die je weerbaar maakt.

Al tijdens mijn laatste jaar op ArtEZ wist ik dat ik samen wilde werken met wetenschappers na mijn afstuderen. Het afgelopen jaar heb ik vanuit mijn onderneming #ONCK een concept ontwikkeld voor de Universiteit Wageningen en een performance mogen maken over CRISPR-Cas, een technologie waarmee genen veranderd kunnen worden. Deze foto is gemaakt in het kantoor van prof. dr. John van der Oost, een Nederlandse microbioloog en pionier in het CRISPR-onderzoek.

Het afgelopen jaar heb ik geleerd dat er in verschillende werelden heel anders gecommuniceerd kan worden. Iedere instantie/organisatie/opdrachtgever legt het inhoudelijke accent weer anders en wil net meer of minder horen over je drive, je eindproduct of werkproces. Ik heb ook geleerd dat je dit niet kunt leren op school, en je altijd in het moment moet zoeken naar de beste woorden. Doordat ik mijn visie voor zoveel verschillende mensen heb moeten verwoorden (veelal ook mensen die niet uit de kunstwereld komen) is hij een stuk scherper geworden en ben ik voor mijn gevoel dichter bij de kern gekomen, mijn discipline overstijgende identiteit als #ONCK.

Op dit moment verwoord ik de #ONCK identiteit als volgt:

Samen met een wisselend team van kunstenaars, wetenschappers en designers creëert Cassandra Onck elektronische muziek, live performances en creatieve concepten onder de naam #ONCK. Binnen #ONCK verbindt ze de werelden van kunst en wetenschap om antwoorden te vinden op discipline overstijgende vragen en de relatie tussen mens en technologie te onderzoeken.

En hoe nu verder? Hierboven zie je het promotiebeeld voor THIS IS ALL HAPPENING RIGHT NOW. Een interactief concert dat gaat spelen op het Over ’t IJ Festival van 13 tot 22 juli. Daarna is het tijd voor vakantie. Ik ga weer opzoek naar prachtige uitzichten en nadenken over nieuwe plannen en ambities. De koers bepalen voor het nieuwe werkjaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *