Ondernemer van de maand: Miranda van ’t Hof

Mijn naam is Miranda van ’t Hof. In juli 2014 heb ik de opleiding “singer-songwriter” aan de Popacademie van ArtEZ afgerond. Tijdens mijn opleiding kwam ik er al snel achter dat zowel de zakelijke als educatiekant van het muziekvak mij heel erg trokken. Halverwege de studie begon ik dan ook te fantaseren over het opzetten van een eigen muziekschool waarin ik deze interesses volop zou kunnen benutten.

Om dit te kunnen verwezenlijken koos ik in mijn derde jaar dan ook als minor voor “Musiconomie” en volgde in mijn vierde jaar lessen bij de Opleiding Docent Muziek. Mede dankzij een uitvoerig coachingstraject werd deze fantasie werkelijkheid. In juli 2014 studeerde ik af met mijn businessplan voor “POPcentre” en twee maanden later, in september 2014, openden wij, alle docenten van het POPcentre, onze deuren in Amersfoort.

Inmiddels zijn we alweer vier jaar verder en blijft POPcentre groeien. Sinds september 2017 zijn we verhuisd naar een nieuw pand dat we delen met een dansschool en DJ school. Het pand bruist van de energie en creativiteit en dat voel je als je binnenstapt. POPcentre onderscheidt zich van andere muziekscholen doordat bij ons de focus echt op de leerling ligt. Onze jonge, enthousiaste en vooral ook vakbekwame docenten gaan aan de slag met de wensen van de leerling. Daarnaast proberen wij muziekonderwijs toegankelijk voor iedereen te maken door onze aantrekkelijke tarieven en de flexibiliteit van een strippenkaartsysteem. Maar wat misschien nog wel het belangrijkste is, is dat de leerlingen muziekles kunnen volgen in een ontspannen sfeer op een inspirerende plek!

Kijkje in de les

Wat drijft jou in je vak?

Mijn leerlingen. Ik kan echt oprecht gelukkig worden als ik een leerling met een grote glimlach de les zie verlaten. Van jongs af aan heeft het “anderen dingen willen leren” er al wel in gezeten en ik vind het fantastisch om het beste uit iemand te halen en een leerling te zien groeien. Dat ze die ene hoge noot kunnen zingen waarvan ze nooit hadden gedacht dat ze die zouden kunnen halen bijvoorbeeld. Daarnaast merk ik dat ik met mijn zang- en songwritinglessen niet alleen op muzikaal gebied mijn leerlingen kan helpen, maar ook op sociaal en emotioneel vlak. Muziek heeft zeker ook een therapeutisch karakter en als je merkt dat een leerling zich door middel van het zingen en/of het schrijven van een eigen liedje kan uitten, kan ik daar intens van genieten. Maar ook simpelweg de gedachte dat ik iemands dag een stukje mooier heb mogen maken, maakt dat ik mijn vak echt geweldig vind.

Wie of wat is je grote inspiratiebron?

Dan moet ik eigenlijk meteen denken aan mijn eigen gitaardocent van vroeger. Van mijn dertiende tot mijn achttiende heb ik gitaarles gevolgd en in die tijd begon ik ook met het schrijven van eigen liedjes. Mijn gitaardocent merkte dat al gauw op en motiveerde mij enorm om het songwriten verder te ontwikkelen. De manier waarop hij inspeelde op mijn wensen en vragen, is ook precies de manier waarop ik nu les geef. Als docent word ik dan ook erg geïnspireerd door mijn leerlingen. Elke leerling is uniek en heeft specifieke wensen en doelen. Dat inspireert mij om als docent daarop in te spelen. Verder zijn mijn familie en vrienden heel erg belangrijk voor mij (geweest). Zij hebben mij altijd gesteund en doen dat nog steeds. Dat motiveert mij ook ontzettend.

Wat is jouw visie op ondernemerschap binnen de kunsten?

Als ondernemer binnen de kunsten moet je stevig in je schoenen staan, omdat je product een extensie van jezelf is en iedereen daar wel een mening over heeft. Je moet dus kritiek kunnen incasseren en vooral ook die kritiek eruit filteren waar je wat aan hebt. Mensen bedoelen het vaak goed, maar hun ideeën zijn niet altijd haalbaar of passen gewoonweg niet bij jouw visie. Zo was er tijdens mijn opleiding een coach die zei dat hij de naam “POPcentre” slecht vond, omdat men dan niet duidelijk genoeg zou weten dat het om een muziekschool zou gaan. Daar was ik het toen niet mee eens, omdat ik voor een hippe naam wilde gaan, want dat is ook wat wij als “Popcentre” uit willen stralen. Op dat moment heb ik dan ook vastgehouden aan mijn visie en gevoel.

Hoe ben jij gestart met je onderneming?

Mijn idee om een muziekschool te starten ontstond tijdens de kerstvakantie in mijn tweede jaar. Mijn zus vroeg mij wat ik nou het allerliefste zou willen doen na de studie en toen kwam mijn liefde voor het lesgeven echt duidelijk naar voren. Wat destijds als een idee startte, begon steeds serieuzere vormen aan te nemen tijdens de komende jaren van mijn opleiding. In plaats van met een concert, studeerde ik af met mijn businessplan en presentatie van “POPcentre”. Een locatie was snel daarna gevonden en twee maanden later begonnen de eerste lessen.

Naast een bijdrage van mijn ouders en eigen spaargeld heb ik geen andere financiële middelen nodig gehad voor de start. Wel ben ik na mijn studie weer even ingetrokken bij mijn ouders om kosten te sparen, want een stabiel inkomen zat er natuurlijk niet meteen in. Voor mij was dat destijds dan ook het ideale moment om te starten, want ik had nog geen vaste lasten of een gezin te onderhouden. Inmiddels kan ik er gelukkig prima mijn boterham mee verdienen.

Met wie ben je POPcentre gestart?

Het POPcentre ben ik gestart met het docententeam dat voornamelijk bestaat uit jaargenoten of medestudenten die ik tijdens de opleiding heb leren kennen. Vele medemuzikanten waren enorm enthousiast over mijn plannen en wilden daar graag onderdeel van uitmaken. Ik had mijn docenten daardoor eigenlijk voor het uitzoeken. Intussen zijn er wel enkele wisselingen geweest en heb ik ook andere docenten gevonden middels mijn eigen netwerk of via via, maar de grote kern bestaat nog steeds uit oud-studenten van de popacademie.

Hoe heb je gezorgd dat leerlingen naar jouw muziekschool kwamen?

Qua PR heb ik gemerkt de een goede website en je vindbaarheid op Google erg belangrijk is. Mijn website heb ik laten bouwen door een jaargenoot en tevens basdocent. Toen we net startten heb ik geflyerd in de buurt, maar dit leverde helaas niet erg veel op. De beste PR is eigenlijk mond-tot-mond reclame. Als een enthousiaste leerling iemand anders ook enthousiast weet te maken, is dat de beste reclame die je kan hebben. Ik merk dat nu wat groter zijn, dit voor ons de beste manier is om nieuwe leerlingen aan te trekken. Onze leerlingen zijn in die zin eigenlijk ons visitekaartje. Tot slot werken persberichten of interview in lokale krantjes ook altijd goed. Ik adverteer eigenlijk nooit, behalve af en toe op Facebook, maar als wij een leerlingenconcert, open dag of ander leuk nieuws te melden hebben, stuur ik dit altijd met een persbericht naar de lokale krantjes.

Leerlingen op het podium

Waar ben je tegenaan gelopen en hoe heb je dat opgelost?

Het runnen van een muziekschool was voor mij best wel een sprong in het diepe. Ik had natuurlijk een kunstopleiding gevolgd en weinig ervaring met de financiële kant. Ik heb veel dingen dan ook met vallen en opstaan moeten leren. Gaandeweg kwam ik erachter wat er allemaal bij komt kijken en heb ik aanvaard dat ik niet alles zelf kan. Sinds twee jaar heb ik een boekhouder die voor mij veel dingen uit handen neemt, zodat ik weet dat financieel alles netjes geregeld is en ik mij meer kan focussen op de creatieve kant van het verhaal.

Wat is jouw toekomstvisie? Waar wil je staan over vijf jaar?

Over vijf jaar is POPcentre nog verder gegroeid en hebben veel leerlingen het plezier van muziek maken al mogen ontdekken. We zijn tegen die tijd een gevestigde en bekende naam in Amersfoort en omstreken. Samen met onze directe buren, een dansschool en DJ school, vormen wij het culturele hart van Amersfoort Noord.

Popcentre (wachtruimte)

Wat is volgens jou een echte ‘Must Have, See or Do’ voor elke kunstenaar / artiest?

Jezelf blijven ontwikkelen! Openstaan voor nieuwe ervaringen, blijven leren en niet bang zijn om hulp te vragen. Ik denk trouwens dat dit niet alleen voor kunstenaars en artiesten geldt, maar in ons vak is het wel extra belangrijk. Als zangdocent volg ik daarom regelmatig workshops, blijf ik op de hoogte van nieuwe zangtechniek en -ontwikkelingen en vraag ik af en toe advies aan collega (zang)docenten. Zo blijf ik mezelf ontwikkelen en kan ik de beste lessen geven aan mijn leerlingen.

Volg Miranda op:

popcentre.nl

facebook

instagram

twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *