BENTE BRUNIA – HUISBLOGGER UPDATE 1

Introductie

Mijn naam is Bente Brunia, ik ben 22 jaar en ik kom uit het plaatsje Maarn in de Utrechtse Heuvelrug. In het eerste jaar van mijn studie ben ik naar Arnhem verhuisd. Op ArtEZ heb ik de opleiding Interaction Design gevolgd en ik ben met mijn werk https://windweb.surf afgestudeerd. Ik definieer mezelf als een interdisciplinaire kunstenaar, waarbij het concept een belangrijke rol speelt. In mijn werk reageer ik op nieuwe ontwikkelingen en vraagstukken uit het digitale/technologische tijdperk, en welke relatie wij als mens hebben met deze nieuwe media. Dit uit zich in ontwerpen waarin de toeschouwer vaak zelf wordt betrokken.

Met welk project ben je afgestudeerd en licht dit toe?

Ongeveer een jaar geleden ben ik mij ontzettend bewust geworden hoe weinig ik mij bezighield met duurzaamheid. Het is niet dat ik het nooit een belangrijk probleem vond, ik had mezelf er alleen nog nooit voor ingezet. Dit bracht me tijdens mijn afstuderen aan het denken, of ik het onderwerp niet ook kon betrekken tot mijn werk.

We bezoeken dagelijks talloze websites die worden gehost op een server in een datacenter, en misschien hebben sommigen van jullie zelf wel een website. Of zo’n datacenter gebruik maakt van duurzame energie hebben we als individu erg weinig invloed op, en het leek me niet realistisch om het internet af te zweren onder het mom van duurzaamheid. Dus ging ik op zoek naar een manier om duurzame energie en het internet met elkaar te verbinden.

https://windweb.surf is een werk waarin ik die verbinding in real-time maak. In het kort is het een module die een connectie kan maken met het internet, verbonden aan een kleine windgenerator en een website. Zodra er genoeg wind is dat de windgenerator gaat draaien, wordt er energie geproduceerd waardoor de module online woorden uit een tekst uploadt. Op deze manier is het alleen mogelijk verder te lezen als het waait, en ontstaat er een interessante dynamiek tussen de wind en het internet.


windweb.surf – Bente Brunia

Wat verwachtte je toen je startte met je opleiding?

Toen ik een jaar of dertien was bezocht ik de open dag van ArtEZ, en sinds die dag had ik mijn zinnen erop gezet ooit een opleiding op ArtEZ te volgen. Mijn voorkeur ging uit naar Fashion Design, ik had zelfs elke donderdagavond naailes om me erop voor te bereiden. Ik begon in het laatste jaar van mijn middelbare school de vooropleiding. Na één les Interaction Design wist ik dat ik nooit iets anders zou willen studeren, en zonder moeite schoof ik mijn mode-droom aan de kant.

Ik begon het volgende jaar aan de opleiding met de verwachting te kunnen werken met andere media dan ik tot dan toe gewend was. Het leek me een goede, toekomstgerichte opleiding die ook buiten de kunstwereld toepasbaar was, wat ik toen belangrijk vond. Nu wil ik niet meer buiten de kunstwereld werken, en voel ik me er thuis, maar ik ben blij dat het me toen naar Interaction Design heeft geleid.

 
Cashing Amsterdam – Bente Brunia, Tycho Kilsdonk

Wat heb je geleerd en wat had je graag anders willen zien?

Ik heb leren doorzetten. Ons rooster zat, vooral de eerste twee jaar, propvol verschillende vakken die ervoor zorgden dat ik altijd bezig was met mijn opleiding. Ik ben geneigd om heel erg perfectionistisch te werken, wat haar positieve en negatieve kanten heeft laten zien de afgelopen 4 jaar. Aan de ene kant heeft het me geholpen werk af te leveren waar ik trots op kan zijn, waarin alles met een grote zorgvuldigheid is uitgewerkt. Aan de andere kant was het in het begin moeilijk om ergens mee te beginnen waar ik van te voren niet van wist hoe het uit zou pakken, omdat ik het liefst volledige controle over het proces heb en de uitkomst daarvan. Dat heb ik moeten leren afleren, om niet bang te zijn voor nieuwe technieken en media. Mijn processen werden er interessanter door en het heeft me een hele nieuwe werkwijze gegeven.

Ik ben nog steeds perfectionistisch, dat leer ik denk ik nooit echt af en dat wil ik ook niet, maar ik ben niet meer bang om tijdens het proces mezelf in een zwart gat te storten en absoluut niet meer te weten wat ik ga doen, om vervolgens tot een onverwachte oplossing te komen.

Ondanks het feit dat de werkdruk me tot uitersten heeft gebracht waar ik anders nooit was gekomen, heb ik 4 jaar lang in een cocon geleefd bestaande uit mijn rommelige kamer en de Interaction kelder op ArtEZ waar mijn klasgenoten en ik de zon sommige dagen compleet misliepen. Ik heb mezelf op andere gebieden dan kunst soms compleet verwaarloosd, en heb veel voor mijn opleiding moeten opgeven. Ik denk dat daarin wel een gezondere balans te vinden moet zijn.

Consciously Unconscious – Bente Brunia

Welk advies zou je graag aan studenten willen meegeven die nu met hun opleiding starten?

Mijn advies zou zijn het gene te gaan studeren waar je je het meest tot aangetrokken voelt, maar ook niet op te geven als sommige aspecten van de opleiding niet helemaal zijn zoals je ze had verwacht. Ik had hier zelf ook last van bij de wat technischere opdrachten, maar er is altijd wel een ingang om je eigen draai aan een opdracht te geven. Daar leer je ook veel over jezelf van.

Wat zijn je plannen voor aankomend jaar?

Deze zomer was voor mij de transitie van student naar afgestudeerde heel er lastig. Ik had geen idee waar ik moest beginnen, en leefde in een bubbel waar de tijd niet voorbij ging. Nu ben ik vooral op zoek naar een vaste plek zodat ik mijn leven weer een beetje op orde kan krijgen. Ik ben van plan te solliciteren bij studio’s en hoop dat als ik de rust weer heb gevonden, ook weer aan het maken van eigen werk kan gaan denken.

Wat zou je doen als je wist dat je niet kon falen? (lees; dat falen geen issue zou zijn en het volop ok zou zijn en het zelf omarmen..?)

Vallen en opstaan is denk ik een heel belangrijk onderdeel van het maken van kunst, ook bij mij. Als ik wist dat ik dat onderdeel kon overslaan in het proces, zou ik altijd het eerste maken wat in mijn hoofd opkwam en zonder proces van ontwikkeling en experimentatie werk maken. Het lijkt me ontzettend saai.

Sensing Direction – Bente Brunia

Waar zou je graag over 5 jaar willen staan?

Over 5 jaar hoop ik bij verschillende studio’s ervaring hebben opgedaan om met meer vertrouwen en zekerheid mijn eigen werk te kunnen ontwikkelen als kunstenaar, en daar ook mijn geld mee te kunnen verdienen. Uiteindelijk zou ik mijn eigen studio willen opzetten.

Hoe kijk je tegen ondernemen aan, en wat betekent het voor jou en je werk?

Ik denk dat ondernemen voor mij vooral betekent mijn werk op de kaart te zetten, en exposities en festivals te benaderen om het daar te presenteren. Mijn werken zijn niet het soort wat verkocht kan worden, dus zo’n soort onderneming heb ik niet. Ik zie het meer als de onderneming om jezelf als kunstenaar te vestigen in het landschap. Dit is een uitdaging, en omdat ik ook bij studio’s wil solliciteren voor een vaste positie weet ik niet of het maken van mijn eigen werk nu op de voorgrond komt te liggen, maar het is wel een plan voor de lange termijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *