Ondernemer van de maand: Carlijn Veurink

Carlijn Veurink is in 2017 afgestudeerd aan de afdeling Product Design van ArtEZ Arnhem. Haar werk gaat over bewegingen en rituelen die vaak in relatie staan met het menselijk lichaam. Meestal ontstaan er een performances rondom de projecten die ze doet. Na de academie is Carlijn zich meer gaan verdiepen in de wereld van theater en dans en heeft ze meerdere projecten gedaan waarin ze kostuums maakte voor dansers. Een van die projecten was in opdracht voor een kartonfabrikant waarvoor ze ‘iets innovatiefs’ mocht maken met de materialen die ze creëren. Daar zijn papieren kostuums uit gekomen die reageren op de beweging van het lichaam. Daarna is ze op dit principe door gegaan tijdens het Fashionclash Festival waar Carlijn een mix van een modeshow en dansperformance maakte. De organisatie gaf haar de ruimte om samen met danseres Wies Berkhout een choreografie te bedenken die is voortgekomen uit de bewegingen die een van Carlijns kostuums maakt. Deze show startte met een dans solo die werd opgevolgd door zes andere performers die de rest van de collectie lieten zien.

Momenteel loopt Carlijn ik stage bij Henrik Vibskov, een modeontwerper in Kopenhagen, om meer te leren over het maken van patronen voor kleding. Ook maakt hij grote performatieve installaties die deel uit maken van zijn modeshows.  Voor Carlijn is het inspirerend en leerzaam om hieraan mee te werken. Hierna wil ze zich gaan focussen op het ontwerpen en creëren van kostuums en podia voor theater en dans.

Fashionclash 2018 Atmosphere

Wat drijft jou in je vak?

Na mijn afstuderen heb ik me vooral niet te druk gemaakt over direct geld verdienen, maar ben ik gaan doen waar ik echt zin in had. Ik had het geluk dat de eerste opdracht die kreeg via een selectie vanuit mijn afstuderen meteen betaald was. Hierdoor kon ik gemakkelijk nieuw werk maken. Daarna heb ik echter een extra baantje genomen en ben ik me gaan focussen op het initiëren van een eigen project. Ik werd enthousiast om dans te integreren in mijn werk. Ik ontdekte een opencall voor Fashionclash, een festival dat erg openstaat voor interdisciplinaire vormen van mode, en zag daar mijn kans voor een podium voor een nieuw project. Mijn show werd met super veel enthousiasme ontvangen en daar kreeg ik alleen meer nieuwe energie van.

Ik ben blij dat ik die investering in mezelf heb gedaan en ook de tijd heb genomen om zoiets neer te kunnen zetten. Hierna merkte ik dat ik graag wat meer zou willen leren over het maken van kleding en hoe ik een performance op grotere schaal zou kunnen neerzetten. Daarom ben ik naar Henrik Vibskov gegaan om hieraan te kunnen werken. Ik laat me heel sterk leiden door wat op dat moment een goed gevoel geeft en waar ik energie van krijg. Op het begin moet je extra hard werken om het allemaal te kunnen financieren, maar dat heb ik er op dit moment echt voor over.

Wie of wat is je grote inspiratiebron?

Ik ben altijd fan geweest van de karakters uit het Triadische Ballet van Oskar Schlemmer. Het is bijzonder hoe hij met simpele kleuren en vormen en nieuwe wereld kan creëren. Als ik zelf nieuw werk maak laat ik me altijd inspireren door materialen. Wat de kwaliteiten van het materiaal zijn en op welke manier deze bewegen. Daar kan ik altijd een nieuwe vorm uit laten ontstaan.

Wat is jouw visie op ondernemerschap binnen de kunsten?

Ik heb het idee dat zolang je origineel en vernieuwend bent in je werk het zal opvallen en er vanuit verschillende kanten mogelijkheden zullen ontstaan. Op het begin moet je slim met deze kansen omgaan. Ik heb ervaren dat je hele sterken beelden kan neerzetten door slim met goedkope materialen om te gaan. Het gaat echt over een enthousiasme wat in je werk te zien moet kunnen zijn. Je bent zelf de beste verkoper van je werk en je moet er dus zelf voor zorgen dat je werk ergens te zien is. Ik heb mijn afstudeerproject ingestuurd naar twee competities voor afstudeer collecties van academies uit heel Europa. Toen ben ik uitgenodigd om mijn werk te laten zien in Praag en Łódź. Dit was een interessante ervaring omdat je totaal in een andere omgeving over je werk praat. Het was een goede ervaring maar ik ben er ook achter gekomen dat het presenteren van je werk in het buitenland je niet direct meer bekendheid oplevert. Ook is de kans dat het een vervolg krijgt klein.

Het is dus belangrijk om je te realiseren wat je precies wilt bereiken met bijvoorbeeld een expositie. Je moet vooral zelf het initiatief nemen en niet verwachten dat andere jou benaderen voor een expositie of een nieuw project.

Afstudeer project: Woven by movement

Hoe heb je het maken van een nieuwe collectie gefinancierd?

Mijn collectie van danskostuums A | Scen | Dance is voortgekomen uit allerlei materiaal experimenten die ik ooit heb gemaakt tijdens mijn tijd op de academie. De collectie was voor mij echt een moment om mijn werk in een nieuw licht te zetten. Het was een gelegenheid om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Ik heb de collectie kunnen financieren door een extra baantje te nemen. Het is dan een kwestie van slim met geld, materialen en machines/technieken om te gaan. Misschien heeft dit er juist voor gezorgd dat ik op een andere manier oplossingen heb bedacht voor het fabriceren van de kostuums en is het daardoor iets unieks geworden. Ik heb best wat aandacht gekregen voor mijn collectie na afloop van de show. Vlak na de show werd ik benaderd door MOAM om een samenwerking aan te gaan met Disney. Wat natuurlijk een geweldige kans was!

Hoe kijk je terug op het begin van je carrière en welke stappen waren voor jou het belangrijkst om je bedrijf te laten groeien?

In de eerste periode na het afstuderen ben je vooral heel erg zoekende. Met welke exposities moet je mee doen? Wat is een investering waard? Ik denk dat dit voor iedereen anders is afhankelijk van je ambities. Voor mij was Fashionclash absoluut een stap waarin ik mijn werk heb kunnen ontwikkelen. Het blijft lastig om in te kunnen schatten wat voor jou de juiste keuze is.  Soms heb je hoge verwachtingen van iets en dat kan dan best tegenvallen. Toch leer je absoluut van al die ervaringen en kan je de volgende keer gerichter werk maken of jezelf op een andere manier presenteren.

Fashionclash 2018

Wat is jouw toekomstvisie? Waar wil je staan over vijf jaar?

Ik zou graag in een team gaan werken in een in kostuum- of podiumafdeling van een theater. Het lijkt me fijn om met meerdere mensen op grotere schaal te kunnen werken. Op die manier kan je echt een ervaring neer zetten en heeft het een veel groter bereik. Maar ik merk ook dat ik nog steeds erg veel behoefte heb om aan mijn eigen projecten te werken. Mijn ideaalbeeld zou zijn dat ik een gedeelte van de tijd aan mijn eigen projecten werk en daarnaast ook in een team.

Wat is volgens jou een echte ‘Must Have, See or Do’ voor elke kunstenaar / artiest?

Het is vooral belangrijk dat je tijdens het ontwerp en maakproces ruimte vrijhoudt om jezelf te verrassen. Improviseer af en toe eens. Probeer niet alles constant onder controle te houden. Je zult zien dat hier de beste dingen uit zullen ontstaan.

Volg Carlijn Veurink op:

carlijnveurink.com
Instagram
Vimeo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *