Ondernemer van de maand: Irene Hoogveld


For English see below*

Op het moment van het schrijven van deze blog ben ik 9 maanden geleden afgestudeerd. Een young professional, net begonnen zou je zeggen. En als mensen in het verleden aan mij vroegen: ‘hoe kom je toch bij dat zingen?’  kwam er een gestroomlijnd, geanimeerd verhaal. Ik vertelde over mijn stroeve begin als getalenteerd pianiste, de introductie van klassieke zang op mijn 16e en dan… poef! ontstaat er een stralende, succesvolle zangeres. Maar wat tijdens die gesprekken eigenlijk nooit ter sprake komt zijn alle tussenstapjes die je als ‘jong talent’ moet maken om tot een bloeiende carrière als uitvoerend artiest te komen. Deze benoeming van het Art Business Centre heeft mij dan ook geïnspireerd hier wat meer over te schrijven. Ik heb namelijk inmiddels meer dan 10 jaar podiumervaring in allerlei soorten en maten. Voor mij is de periode van onbevangen nieuwe projecten aangaan nu geëvolueerd naar een gepolijste cyclus van uitvoering, zelfreflectie en inspiratie met een eigen identiteit als artiest.

Voor mij is de periode van onbevangen nieuwe projecten aangaan nu geëvolueerd naar een gepolijste cyclus van uitvoering, zelfreflectie en inspiratie met een eigen identiteit als artiest.

Mijn eerste motivatie om muziek te maken was een onbewuste aantrekkingskracht. Ik was als kind een ongelooflijk goeie observator, altijd kijkend en analyserend naar mensen, situaties en interacties. Maar het lukte mij maar niet om écht contact te maken met anderen. Alleen in het muziek maken leek het als vanzelf te gaan. Dat ontplooide zich eerst in pianospel, maar toen ik de nadruk verlegde naar mijn stem leek deze verbinding wel 1000 maal zo sterk te worden. Ik ervaarde wat ik teweeg kon brengen; niet alleen bij leeftijdsgenoten maar bij iedereen die het hoorde. Het was voor mij dus helemaal geen kwestie van ijdelheid of een verlangen naar roem. Het ging om mijn blijdschap en dankbaarheid dat ik een manier had gevonden om mijzelf met mensen te verbinden. Dus koos ik op dat moment om het pad van artiest op te gaan.

2015: Solist tijdens festival Muziek in de Straten Enschede voor de Nederlandse Reisopera, met highlights uit het operarepertoire.

Investeren in het vak

Ik voelde dat ik het aan mijzelf, de fantastische muziek en componisten, en de mensen en het publiek om mij heen verplicht was om uit te zoeken tot welk niveau ik dit kon ontplooien. Daarom heb ik mij compleet toegelegd op het vak. Dat proces startte al vóór aanvang van mijn studie Klassiek Zang met intermezzo’s tijdens evenementen, loungemuziek in sauna’s en restaurants en deelname aan een actief operakoor. Tijdens mijn studie intensiveerde dit naar een scala aan activiteiten: Ik gaf heel veel concerten. Zo werd ik door mijn docent Claudia Patacca op allerlei plekken gepresenteerd en aanbevolen. Zo kreeg ik de kans om mijn vaardigheden als zangeres, ondernemer en beginnend solist te oefenen. En aangezien de klassieke muziekwereld niet groot is (en al helemaal niet in Oost-Nederland) was dat van onschatbare waarde. Ook werkte ik als koordirigent als betaalde (bij)baan. Ik leerde werken met kinderen, jongeren, ouderen, dirigeertechniek, en als cultureel zelfstandige binnen een kerkorganisatie te werken. Dit liep ook weer samen met de minor dirigeren die ik in mijn opleiding had gekozen.

Extra inkomen werd direct geïnvesteerd in bladmuziek, tickets naar opera’s en theatervoorstellingen, audities, deelname aan zomerprogramma’s en masterclasses.

Dit extra inkomen werd direct weer geïnvesteerd in bladmuziek, tickets naar opera’s en theatervoorstellingen, audities, deelname aan zomerprogramma’s en masterclasses. Ik gaf optredens en interviews op evenementen van de Vereniging van Zangpedagogen, Radio 4, Omroep Gelderland en NOS. Zichtbaar worden is als artiest van grote waarde, en jezelf bekend maken bij diverse doelgroepen heeft een hele leuke, waardevolle werking. Daarom nam ik ook deel aan stages bij het Nederlands Kamerkoor, Groot Omroepkoor, Kameroperahuis en meer, invalklussen bij diverse ensembles. Deze stages waren voor mij een goede manier om niet alleen een kijkje in de keuken te doen van een professioneel gezelschap, maar maakte ook duidelijk of een positie op die plekken mij zou passen. Die ervaringen hebben mij veel achteraf veel richting gegeven.

2016: Dit was mijn eerste hoofdrol: in de wereldpremière van kinderopera Paard, Brandweerwagen, Kikker voor het Kameroperahuis en het NJO. Zomertour van 16 shows door heel Nederland op allerhande bizarre locaties: bos, mollenveld, parkeerplaats!

Mezelf klaarstomen voor het echte werk

Ook mijn eindexamen greep ik aan als kans om diverse zakelijke vaardigheden te oefenen. Zo filmde ik de 30 dagen voor aanvang elke dag een vlog waarin ik het proces documenteerde en informatie gaf over de muziek van het recital, liet ik professionele foto’s maken, ontwierp ik mijn eigen poster, drukte ik niet alleen kleine flyertjes maar ook een poster met A0 formaat die prominent in ArtEZ Zwolle kwam te hangen en schreef ik persberichten naar de lokale krant en mijn eigen contactlijst. Uiteindelijk zat de zaal vol, maar dat was niet eens mijn einddoel. Mijn doel was om deze dingen ‘al een keer te doen’, om mezelf klaar te stomen voor het echte werk.

Toen ik de kans kreeg om in Londen te auditeren voor een Master en een plaats kreeg toegewezen was het helder: dit was de plek om mijn doel te halen!

Ik heb het geluk gehad dat ik een aantal mensen om me heen heb om mij te adviseren: mijn moeder, die zelf ondernemer is, kon mij vaak ondersteunen, Claudia, en diverse docenten en vrienden stonden klaar om met me te sparren. Die feedback is altijd essentieel geweest. Als artiest is er namelijk geen plattegrond of stappenplan voor een succesvolle carrière: het moet jou persoonlijk passen. Niet alleen is die authenticiteit merkbaar bij het publiek, maar jouw eigen investering is zo groot dat het pad te moeilijk te bewandelen is zonder passie en doorzettingsvermogen. Daarom heb ik altijd mijn intuïtie gevolgd. Soms heb ik nee gezegd, een andere keus gevonden of contacten bewust aangetrokken of laten verwateren. Maar mijn doel was nog steeds die van zoveel jaren geleden: kijken tot hoe hoog ik mijn talent kan ontplooien. Dus toen ik de kans kreeg om in Londen te auditeren voor een Master en een plaats kreeg toegewezen was het helder: dit was de plek om mijn doel te halen! Tijdens die studie had ik geen toegang tot mijn netwerk in Nederland. Maar daar vond ik nieuwe manieren om mijn tijd te vullen. Zo studeerde ik rollen en covers in voor de Opera Course producties, en nam ik deel aan deze producties. Ik nam wederom deel aan masterclasses, optionele projecten vanuit de school en veel, heel veel audities en wedstrijden. Ik werd steeds bekender in Nederland maar ik wilde ook in Engeland en daarbuiten mijn naam rondstrooien. Ook maakte ik regelmatig nieuwe video-opnamen; deze zijn enorm belangrijk voor jonge zangers.

2017: Mijn Bachelor-eindexamen in Theater Odeon, Zwolle. Een volle zaal en een cum laude resultaat!

Mijn volgende stap

Na mijn cum laude afstuderen in Engeland en mijn terugkomst naar Nederland nam ik een periode van reflectie om mijn volgende stap vorm te gaan geven. Ik had mezelf 10 jaar lang opgesteld als een gretige, enthousiaste doch nederige spons voor nieuwe informatie, advies en (levens)lessen. Maar na mijn afstuderen ging de knop om: ik zit nu in een volgende fase. Met alle kennis die ik over mezelf, het werkveld en de wereld heb verzameld weet ik waar ik mijn tijd en energie in wil gaan stoppen. Met mijn twee diploma’s op zak durf ik nu ook te zeggen: ik heb mijn uren gedraaid, mijzelf voorbereid, kom maar op! Ik heb mijzelf altijd voorgenomen om niet ergens zomaar in te springen, maar weloverwogen keuzes te durven maken en er dan ook voor te gaan. Tot nu toe heeft me dat heel ver gebracht, en zijn er maar amper momenten geweest waar ik achteraf spijt van heb gehad. En die momenten hebben me zeker ook veel geleerd. En het netwerk wat ik heb opgebouwd met al deze experimenten boor ik nu weer met succes aan.

2018: Ik zong meerdere rollen en was cover hoofdrol in de opera Thijl voor het Utrechtsch Studenten Concert. Deze productie is genomineerd voor een International Opera Award 2019

De muziekwereld ligt stil…

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik in zelf-quarantaine wegens het COVID-19 virus. De operaproductie waar ik vorige week nog in zat was een compleet nieuwe productie met De Nationale Opera van een Nederlands componist; iets waar mijn hart absoluut ligt. Op de dag waarop alle evenementen met 100+ mensen werden afgelast viel niet alleen onze première in het water, maar daarmee de hele muzieksector. Ook mijn roldebuten dit jaar zijn gecanceled: 1 in Nederland en 1 in Engeland. Niet alleen is dit financieel een grote slag, ook slaat dit een deuk in de persoonlijke en artistieke ontwikkeling waar ik al zo lang naar toe heb gewerkt. En ik ben nog steeds van slag: vanaf de dag dat ik 10 jaar geleden voor muziek koos werd ik een verbinder, een focuspunt voor mensen om hun hart aan op te halen en emoties te ontlokken. In deze situatie voel ik me onthand, ontnomen van mijn roeping. 

Ook mijn roldebuten dit jaar zijn gecanceled: 1 in Nederland en 1 in Engeland. Niet alleen is dit financieel een grote slag, ook slaat dit een deuk in de persoonlijke en artistieke ontwikkeling waar ik al zo lang naar toe heb gewerkt.

Maar in deze situatie zie je ook iets moois ontstaan: gesterkt door o.a. het Platform voor Freelance Musici, de Solistenwerkgroep daarbinnen, maar ook de Kunstenbond en zelfs vanuit de regering en de Koning heeft de concurrentie, wantrouwen, neerbuigendheid en angst plaatsgemaakt voor de overtuiging dat muziek, kunst, samenkomen en samenzijn wel degelijk hard nodig zijn voor onze samenleving. En ik hoop daar als ‘young professional’ de komende jaren ook mijn stempel op te mogen drukken. Daarom ben ik in mijn bibliotheek gedoken, heb ik een paar operarollen geselecteerd waar ik de komende paar weken mijn tanden in ga zetten en ga ik vol goede moed weer aan het werk. The show will go on!

2019: Een klassieke ‘headshot’ van vorig jaar. Deze foto markeert voor mij de overgang van Jong Talent naar Young Professional. Fotocredits: Bas Weetink

In het kort over Irene

Irene Hoogveld is klassiek zangeres, gespecialiseerd in opera en moderne klassieke muziek. Ze is tweemaal cum laude afgestudeerd: een Bachelor aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle in 2017, en een Mastergraad aan de gerenommeerde Guildhall School of Music and Drama in Londen in 2019. Ze zou als solist in 2020 aan diverse operaproducties met De Nationale Opera, Hurn Court Opera en het Utrechts Studenten Koor en Orkest deelnemen, en daarnaast diverse recitalprogramma’s en nieuwe werken binnen het modern-klassieke repertoire ontwikkelen. Vanwege het COVID-19 virus liggen al haar publieke werkzaamheden op dit moment stil.

Volg Irene op:

irenehoogveld.com
Instagram
Facebook


* English

Entrepreneur of the Month: Irene Hoogveld

At the moment of writing this blog, I graduated 9 months ago. A young professional, just starting out, you might say. And when people asked me in the past, how did you decide to be a singer? I always had a streamlined, animated story prepared. I would tell them of my difficult beginnings as a talented pianist, and then… poof! the radiant, successful singer emerges. But in all those conversations, what you rarely talk about is all the intermediate little steps you need to take as a ‘young talent’ to attain a flourishing career as a performer. This nomination by the Art Business Centre inspired me to write a little more about those. At this point I have more than 10 years of stage experience in various shapes and sizes. My initial approach to starting new projects in an open-minded way has evolved into a more polished cycle of performance, reflection and inspiration, rooted in my own artistic identity.

My initial approach to starting new projects in an open-minded way has evolved into a more polished cycle of performance, reflection and inspiration, rooted in my own artistic identity.

My first motivation to start making music was an unconscious attraction. I was an incredibly sharp observer as a child, always watching people and analyzing behavior, situations and interactions. But I wasn’t able to form real connections with others. Only as a musician it seemed to happen effortlessly. That first manifested in playing the piano, but when I started singing, that connection seemed to become a thousand times stronger. I experienced what my voice could do – not just with people of my own age, but with anyone who heard it. It had nothing to do with vanity or fame. It simply made me feel joy and gratitude that I had found a way to connect to people. So that’s how I chose to follow the path of an artist. I felt like I owed it to myself, to the magnificent music and its composers, and to the people and audiences around me to find out how far I could take my talent. I dedicated myself completely to singing as a profession. That process started long before my formal studies in classical singing: I performed intermezzos at events, lounge music in saunas and restaurants, and participated in an active opera choir. 

2015: Soloist during the Music in the Streets festival in Enschede for the Dutch Traveling Opera, with highlights from the opera repertoire. 

Investments

During my program at ArtEZ, my efforts intensified and expanded into a wide range of activities. I gave a lot of concerts and my teacher Claudia Patacca presented and recommended me in all sorts of places. That way I got the opportunity to hone my skills as a singer, entrepreneur and emerging soloist. And since the world of classical music is a small one (especially in the eastern Netherlands), that proved invaluable. I worked as a choir conductor as a paid part-time job. I learned to work with children, young people, elderly people, I mastered conducting technique and I worked as a freelance cultural worker at a religious organization. That coincided with my minor in conducting I had chosen as part of my education.

The extra income was immediately invested in sheet music, opera and theater tickets, auditions, summer schools and masterclasses.

The extra income was immediately invested in sheet music, opera and theater tickets, auditions, summer schools and masterclasses. I gave interviews and performances at events of the singing teachers’ association, Radio 4, Omroep Gelderland and NOS. Being visible as an artist is of great value, and it’s both fun and worthwhile to become familiar with diverse audiences. That’s why I also did internships at the Nederlands Kamerkoor, Groot Omroepkoor, Kameroperahuis and took interim jobs for various ensembles. These internships were a good way for me to experience life at a professional company, and it clarified whether a position at these companies would suit me. In retrospect, those experiences really helped me find my direction. 

2016: My first lead role: in the world premiere of the children’s opera Paard, Brandweerwagen, Kikker [Horse, Fire Truck, Frog] for the Kameroperahuis and the National Youth Orchestra. A summer tour of 16 shows all over the Netherlands in all sorts of bizarre locations: forest, field, parking lot!

Preparing myself for the real work

I took my graduation exams at ArtEZ as an opportunity to practice various entrepreneurial skills. For 30 days leading up to the performance, I made a daily vlog documenting my process and sharing information about the music of the recital. I had professional photos made, designed my own poster, printed little flyers and a A0-size poster that was prominently presented at ArtEZ Zwolle, and I wrote the press releases to the local newspapers as well as my own contacts. In the end, we had a full house, but that wasn’t my goal – it was simply to have done all this at least once, to prepare myself for the real thing. I had the good fortune to have a couple of people around me to counsel me: my mother, who is an entrepreneur herself, often supported me, as well as Claudia, other teachers and friends who were ready to spar with me. That feedback was always essential.

So when I got the opportunity to audition for an MA in London and I was accepted, it was clear to me: this was the place to achieve my goal.

As an artist, there is no blueprint or ten-step-plan for a successful career: it has to suit you personally. Your audiences will be sensitive to that authenticity. The personal investment it requires, however, is so large that it’s extremely difficult to walk this path without passion and persistence. I always followed my intuition; sometimes I said no, made a different choice, and actively pursued some connections while letting others fall by the wayside. Still, my aim was the same as it was all those years ago: to see how far I could take my talent. So when I got the opportunity to audition for an MA in London and I was accepted, it was clear to me: this was the place to achieve my goal. During my studies abroad, I had no access to my network in the Netherlands. But I found new ways to fill my time. I studied roles and covers to participate in the Opera Course productions. I joined masterclasses, optional projects through the school and lots and lots of auditions and competitions. My star was rising in the Netherlands but I also wanted to be seen in England and beyond. I also kept making new video recordings, which are enormously important to young singers. 

2017: My BA exam at Theater Odeon in Zwolle. A full house and a cum laude result!

My Next Step

After graduating cum laude in England and returning to the Netherlands, I took a period of reflection to shape my next steps. For ten years, I had acted as a thirsty, greedy sponge, absorbing all the information, advice and life lessons I could get. But after graduating, I changed my tune: I’m in a new phase now. With all the knowledge I have gathered, about myself, the professional field and the world, I know where I want to invest my time and energy. With two diplomas I feel confident enough to say: I paid my dues, I am prepared, let’s get on with it! I’ve always been hesitant to simply jump into things face first; I prefer to make careful choices and then fully dedicate myself to them. So far, those choices have taken me a long way, and I have rarely regretted them. Even when I did, they taught me something valuable. And the network I’ve built with all these experiments is something I’m still able to tap into now.

2018: I sang multiple roles and was the cover lead in the opera Thijl for the Utrechtsch Studenten Concert. This production was nominated for an International Opera Award 2019. 

The World of music is silent

As I write this, I’m self-quarantined due to the COVID-19 virus. The opera production that I was working on last week was a brand-new production with De Nationale Opera by a Dutch composer; something that I felt really passionate about. On the day the government mandated the cancellation of all events with more than a hundred people, not only did our opening night fall victim, but the entire music industry along with us. All my role debuts for the year are cancelled: one in the Netherlands and one in the UK. Not only is this a huge blow financially, but it also derails my personal and artistic development, which I’ve been working on for so long. I’m still upset about this. From the day I chose music ten years ago, I became a person who connected people, who was a focus for the heartfelt emotions of others. In this situation, I feel like my calling has been taken from me.

All my role debuts for the year are cancelled: one in the Netherlands and one in the UK. Not only is this a huge blow financially, but it also derails my personal and artistic development, which I’ve been working on for so long. I’m still upset about this.

You also see some beautiful things emerge, though: through the efforts of the Platform for Freelance Musicians, the Soloists working group within that, but also the artists’ union and even the government and the King, you can see that competition, mistrust, condescension and fear have given way to the conviction that music, art and togetherness are truly essential to our society. I hope to lend my voice to that principle too, as a ‘young professional’ in the coming years. That’s why I dove into my library, picked a few opera roles that I’m going to sink my teeth in for the next few weeks, and am getting back to work in good spirits. The show will go on!

2019: A traditional ‘headshot’ from last year. For me, this photo marks my transition from ‘young talent’ to young professional. Fotocredits: Bas Weetink

Irene Hoogveld

Irene Hoogveld is a classical singer specialized in opera and modern classical music. She graduated cum laude twice, with a BA from ArtEZ University of the Arts in Zwolle in 2017 and an MA from the renowned Guildhall School of Music and Drama in London in 2019. She was primed to join various opera productions as a soloist, with De Nationale OperaHurn Court Opera and the Utrechts Studenten Koor en Orkest, as well as developing a range of recital programs and new works within the modern classical repertoire. Due to the COVID-19 virus, all her public performances are currently on hold.

Follow Irene at:

irenehoogveld.com
Instagram
Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *